Den 28 och 29 augusti spelades FM i boule i Västervik

SPF-Seniorernas Förbundsmästerskap i Boule i Västervik den 28-29 augusti 2021

Förbundsmästerskapen arrangerades av SPF-Seniorerna Västervik tillsammans med Westerviks Boule Sällskap. Spelplatsen var Westerviks Boule Center bestående av 40 utomhusbanor. Totalt spelade 114 tre-mannalag fördelade på: 15 dam, 27 herr och 72 mixed.

SPF-Seniorernas ordförande Per-Ola Ålstam hälsade välkommen till ”Ostkustens Pärla – Årets Sommarstad” vilket inte infriades denna dag. Kommunalrådet Dan Nilsson förklarade spelen öppnade.

Lördagsvädret bestod av hård vind från havet och ett ihållande regn. Trots detta var humöret på topp. Banorna blev allt blötare under dagen, men som någon sa, ”så länge lillen inte flyter går det bra att spela”. Det stora tältet och inomhushallen kom väl till pass för vila och skydd mot vädret mellan omgångarna. Trots detta kunde fyra hela omgångar genomföras på lördagen.

Många av gästerna passade på kvällen att besöka restaurangerna i staden. Flera av dessa var våra sponsorer och erbjöd bl a rabatterade priser.

Under söndagen spelades två omgångar i bra väder och upptorkade banor. Därefter startade ett spännande slutspel i form av kvartsfinaler, semifinaler och final samt match om 3:e pris. Alla deltagare i slutspelet erhöll ett konstverk av kände västervikskonstnären Jan Wiberg föreställande en boulespelare. De fyra bästa lagen fick fina medaljer i valörerna guld, silver och brons.

Följande förbundsmästare korades:

Dam trippel vanns av lag Forsby bestående av: Inger Wedholm, Inger Sundqvist och Ann-Lis Svensson.

Herr trippel vanns av hemmalaget SPF Västervik bestående av: Ove Öhrling, Arne Jonasson och Leif Schenell.

I den stora mixedklassen kom även segrande lag från SPF Västervik och bestod av: Britt-Marie Karlsson, Ulf Jönsson och Bo Eriksson.

Förbundets Idrottsansvarige Lennart Nilsson gästade mästerskapet och uttryckte berömmande ord om arrangemang och kämpaglöd vid Förbundsmästerskap i Boule i Västervik.

SPF-Seniorerna Västervik

Per-Ola Ålstam