Återblick

• Guiderna på Ljungs Slott
  • Konsert i St. Petri kyrka
  • Det lackar mot jul med Roger Mörk

Året slutade traditionsenligt med "Det lackar mot jul" med Roger Mörk som bjöd intill allsång och sångquiss innan god julsmörgås och kaffe avslutade en trevlig eftermiddag. 2 dagar senare fick fler seniorer uppleva "Det lackar mot jul"

Konsert i St.Petri kyrka med välkomsttal av prästen Britt Alf blev finalen av projektet Ofrivillig ensamhet, som kunde genomföras genom bidrag från Socialstyrelsen. Alla seniorer var inbjudna även de som inte var medlemmar i föreningen. Under året hade Leif Appelqvist ställt upp med egen buss och tagit med ensamma seniorer på turer runt i kommunen med omnejd. 28 sådana resor har det blivit som varit mycket uppskattade. Ordf. Per-Ola Ålstam kunde hälsa Towe Widerberg och Roland Engdahl välkomna till en finstämd konsert.

2 bussresor i slutet av september till Hemligt resmål. Vi hamnade i Linköping där en guid klev på och berättade om staden. Förmiddagsfika på Kornettgården och ett besök på det privata museet var mycket uppskattat. Bruksföremål från 1800-talet fram toll 1980 kunde beskådas. En del kändes igen från vår barndom. Färden gick vidare till Ljungs Slott fär 2 damer i tidsenlig klädsel tog emot. Lunchen intogs på Brunnby Musteri innan vi vände tillbaka till Gamla >Linköping med fika på Ragnar Dahlbergs café, ett besök på Cloettas affär där lite godis inhandlades. Innan vi vände hemåt fick vi en guidning i Domkyrkan.

I september bjöds det på musikcafé i Marieborgskyrkan med Dimpker Brothers. 2 föreställningar med sång och musik, samt kaffe med bulle och kaka.

I september gick resan till Fredensborgs herrgård utanför Vimmerby., och efter lunch mot Hultsfred och Axelssons i Aby där vi fick en inblick i deras potatis produktion, hallon- och jordgubbsodlingar. På gårdsbutiken kunde vi ta en fika med potatisvåffla med grädde och sylt, samt även handla. Vägen hem gick via Krisdala, Hjorted och Ankarsrum.

Äntligen fick vi resa igen! Vi åkte till Odensvi och Odensskans. Där möttes vi av Göran Svensson, ordf. i SPF Seniorerna Tjustbygden samt ordf. i Odensvi Hembygdsförening. Efter god lunch berättade Göran och Anita, som är uppvuxen i Odensvi, om bygden och Odensviholms gård med deras moderna karusell för mjölkning av korna. Hemresan gick via Blackstad, Hallingeberg och Skaftekulla till Västervik med chauffören Kenneth vid ratten.

Årets första träff blev en promednad med korvgrillning vid Gertrudsvik. Vi fick se den fina beachflaggan föreningen vann på den Nationella stegtävlingen i maj.