Info från Tävlingsansvarig

Lite matnyttigt innan nästa tar vid på min post i Distriktsstyrelsen.

Webinariet om bl. a. Folkhälsoveckan som genomfördes i onsdags, var mycket välbesökt. Mellan 200-300 medlemmar tittade och fick bra information. Anders Rosengrens bok ”Hela livet” är ett bra studieverktyg när vi vill uppnå bra livskvalitet. Förslagsvis 8 träffar där man diskuterar God livsstil och Gott åldrande.

Något jag vill skicka med är att vi kan bjuda in t.ex. representant för specialförbund typ Riksidrottsförbundet, som gärna kommer ut och berättar om sin verksamhet och kan ge oss lite tips om Folkhälsofrågor.

Gävleborgs SPFdistrikt kommer arrangera FM i Golf, som kommer spelas i Gävle, som har 2 18-hålsbanor och en 9-hålsbana. Inbjudan kommer.

Ett tips från Mats Johansson, betr. Motverka ensamhet, ta kontakt med äldreboenden och fråga om ni kan gå ut och gå någon gång i veckan med de äldre. Jag vet att RK har sådan verksamhet i Västervik och det är mycket uppskattat.

Jag vill också tipsa om webinariet om 1177 som kommer sändas den 7 mars. Har din förening missat inbjudan till det hör med Ann-Greth Jonsson, kalmar.distrikt.spf@telia.com  så kanske hon kan ge er länken till det.

Ha det nu bra och tänk på att ta en tur i den sköna vårsolen.

Kram till er alla

Harriet Larsson

Avgående Folkhälso- och tävlingsansvarig i Distriktet

...........................................................................................................................

God fortsättning på 2023!

Hej, här kommer mitt sista brev som Tävlings-, Friskvårds och Kulturansvarig i SPF Seniorerna Kalmar Län. Efter 11 år i ”er tjänst” känner jag att jag vill lämna över till yngre-äldre som vill ta sig an detta roliga och spännande uppdrag!

Men först lite information om tävlingar i distriktet: det är klart med SPF DM i Boule som arrangeras av SPF Seniorerna Blåelden Borgholm på Ölands Boulehall. En förening som har stor erfarenhet av dessa arrangemang.

Det är även klart med SPF DM i Golf, som kommer spelas i Tobo, Vimmerbys golfbana, i början av augusti. De har också stor erfarenhet av att arrangera golftävlingar. Jag önskar båda föreningarna lycka till!

Betr. SPF DM i Bridge har jag ”lagt ut en trevare” till en förening, som lovat återkomma om detta arrangemang.

Friskvårdsveckan 2023 kommer ske den 8-12 maj.