I samarbete med Sveriges Konsumenter och Råd & Rön kan SPF Seniorerna erbjuda alla medlemmar kostnad

Vad kan man göra om det kommer en faktura som inte stämmer överens med vad man avtalat om? Eller om en vara eller tjänst inte motsvarar förväntningarna? Och vad gäller egentligen när jag handlar via nätet?
Det är inte alltid så lätt att vet vilka rättigheter, och skyldigheter, man har som konsument. Nu kan du som är medlem i SPF Seniorerna få hjälp av Konsumentcentrum, en del av Råd & Rön.
Det här kan du få hjälp med:
• Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.
• Du kan skicka in avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna reklamationsnämnden, om du vill få dem granskade.
• Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.
• Finns behovet av fysiska möten hjälper vi också till att knyta kontakt med den kommunala vägledningen, om möjlighet till besök erbjuds i aktuell kommun (fysiska möten är i dagsläget svårt på grund av pandemin men vi kan hjälpa dig att komma i kontakt med den kommunala vägledningen).
Du kan få hjälp antingen via e-post eller telefon. Vi som svarar heter Anna-Lena
Ström och Maria Wiezell och är konsumentvägledare med både en lång yrkeserfarenhet och djup expertis inom det konsumenträttsliga området.
Öppettider, telefon: måndag–onsdag klockan 9–11 och 13–15
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
När du kontaktar oss behöver du ange vilket distrikt din förening tillhör samt vilken kommun du bor i.