Årsmöte den 7 februari 2017

• Årsmötet den 7 februari 2017

Årsmöte med SPF seniorerna Vrigstad den 7 februari 2017.

Ordförande Lennart Davidsson inledde årsmötet med att hälsa fem nya medlemmar välkomna.
Därefter hölls en Parentation för sex av föreningens medlemmar som hade avlidit under året. Holger Johansson tände ljus och läste dikten "Aftonpsalm" av Pelle Näver och gemensamt sjöngs psalmen "Blott en dag".
Medlemmarna har träffats vid tolv tillfällen på möten, resor, gökotta och julbord.
Föreningen har under året haft viktig hälso- och samhällsinformation. Vid ett möte medverkade optiker Niclas Midestad, Sävsjö, om ögats åldrande och ögonsjukdomar. Rolf Grönwald HRF Sävsjö avdelningen, informerade vid en samling om hörselskador och olika problem med hörseln och vad det finns för hjälpmedel. Familjejuridik, gav Iréne Bloom, Reftele information om och tips och varningar för hur vi kan undgå att bli lurade av tjuvar och telefonförsäljare.
Kulturinslag på möten har bland annat varit "Från knöl till mos" där Berit Arvidsson berättade potatisens historia. Bilder med rundresa från Island och dess natur presenterade Bengt Ekvall Skirö vid ett möte.
Runo Svensson guidade vid gökottan i Komstad om ortens historia från istiden till tingsplats.
På resor och utflykter har föreningen besökt bland annat Öland med guidning i Sollidens park och besök på keramikverkstaden "Paradisverkstaden" och på hemvägen gick färden över Vilhelm Mobergs bygder.
Kyrkresan gick till Frälsningsarmén med lunch på restaurang I 12 i Eksjö. Besök gjordes även på Albert Engström utställningen.
Under hösten startades en studiecirkel som fortsätter under våren, om Hjälmserydsbygden. Händelser och personligheter som har varit under åren.

Boulespel engagerar ett tjugotal medlemmar, vilka tränar en gång i veckan, och deltar även i seriespel med seniorer från angränsande föreningar. Boulelaget ordnar dessutom träffar för gemenskap med exempelvis korvgrillning.

SPF Orions Seniorernas styrelse består efter årsmötet av ordförande Lennart Davidsson, vice ordförande Gösta Ahlstrand, kassör Marianne Strömqvist, sekreterare Dagny Bergvall-Persson, vice sekreterare Gunvor Persson och övrig ledamot Siv Grönwald.

Lilian Årevall har avsagt sig omval och avtackades med blommor och presentkort.

Ett 70 tal medlemmar kom till årsmötet.

Protokoll från årsmötet,  läs mer

Den 7 februari 2017

Vid pennan