Verksamhetsberättelse 2023

Verksamhetsberättelse för SPF Seniorerna Fårö år 2023
Organisationsnummer: 834001-7212

Styrelsen har bestått av följande ledamöter:

Ordförande, tillika kassör Eva Johansson
Vice ordförande Lisa Kalström
Sekreterare Siv Söderdahl
Vice sekreterare Birgitta Alkin
Styrelseledamot Hans Engström
Styrelseledamot Vendela Engström
Webb och medlemsregisteransvarig: Björn Jonsson
Werkelins Stipendiefond Birgitta Alkin och Lilleba Boltzius

Revisorer har varit Måns Lagerlöf och Stig Norrby. Ersättare Sören Söderstrand.

Valberedningen har bestått av Marianne Carlsson med bistånd av Anita Wennergren som medhjälpare. De har fått förutsättningarna av styrelsen de har att jobba med inför årsmötet.

Styrelsen har under året haft 9 protokollförda möten.
Ett medlemsmöte där vi förde minnesanteckningar.

Föreningen har vid årets slut 109 medlemmar och 16 vän medlemmar. Medlemsavgiften har varit 250 kr för medlem och vän medlem 100 kr.

Verksamhet

Den 20 februari hölls vårt årsmöte i Fårö Församlingshem
Den 5 april anordnade vi ett café där såväl medlemmar och bygdens folk hälsades välkomna. Tyvärr kom ingen annan än medlemmar. Styrelsens förhoppning var att om allt föll väl ut bjuda in till ytterligare café dagar. Gästarna bjöds på kaffe med hembakade kakor. Vi hade också ett lotteri.
Den 10 maj planerade vi ett besök till Liste gård i Norrlanda. Vendela Engström och Birgitta Alkin lade ner mycket jobb på projektet men tyvärr var intresset för vagt hos medlemmarna vilket gjorde att resan ställdes in.
Den 9 juni hade vi besök av Destinations Gotlands representant Adam Jacobsson en mycket intressant person som guidade oss runt i destinationens värld.
Den 3 juli återkommer Per Eklund, tidigare EU-ambassadör i Georgien. Han fortsatte med ett föredrag om sin tid i Georgien och dess historia. Förra föredraget blev mycket uppskattat och våra medlemmar gladde sig även åt denna fortsättning,
Den 14 augusti håller Vendela Engström och Siv Söderdahl ett föredrag på Fårömålet. Ett uppskattat föredrag där Vendela och Siv pratade om vardagliga ting. Några kollegor från andra SPF föreningar på Gotland hörde av sig och vill höra Vendela och Siv prata vårt modersmål.
Den 2 oktober hade vi ett möte där vi diskuterade föreningens görande och låtande.
Den 6 november anordnar vi en utomhusträff vid Fårö Fyr. Ordförande Eva Johansson hade sammanställt en tipspromenad. Alla hade med sig sin kaffekorg. En uppskattad dag och skönt att ibland få vistas ute i naturen.
Den 18 november anordnar föreningen en allsångsafton i Fårö Bygdegård.
med musikerna Hans Tholin och Lennart Wahlman som allsångsledare. Träffen öppnades av ordförande Eva Johansson som framförde en visa som jag tror att inte så många av oss hört tidigare En mycket lyckad eftermiddag med sång och musik. Tyvärr kom endast 20 personer varav några inte var medlemmar i föreningen. Alla vem som helst var välkomna till denna eftermiddag. Allsångsledarna var mycket nöjda med denna träff och kommer gärna tillbaka en annan gång. De var mycket nöjda med de utsökta (danska smörrebröd) som Vendela och Birgitta bjöd oss på.

Den 11 december kl. 1400 bjöd vi på adventskaffe med hembakat kaffebröd. Det goda kaffebrödet hade bakats av Britt-Marie Ekström vår uppskattade bagare.
Mötet avslutades med att Siv Söderdahl läste tomten av Viktor Rydberg som hon översatt till Fårömål.
Tyvärr har vi varit tvungna att ställa in några programförslag p.g.a. att vi inte kunnat få tag i föredragshållare som kunnat ställa upp. Trots att vi ändå försökt och lyckades få ihop programpunkter har våra möten inte varit lika välbesökta som tidigare.

Vår sångkör Fåröfröjd har inte haft någon verksamhet under året. Det har funnits förslag på att Fåröfröjd skulle kunna sjunga med förskolans barn. Tyvärr kommer inte detta att fungera varför vi lägger ned förslaget f.n.

Stipendium ur Ann-Maries stipendiefond har även delats ut 2023. Årsmötet beslutade efter samråd med familj och skola att ändra stadgarna. Detta gjorde bl.a. att både åk. 7 och åk. 8 utöver åk. 9 kan komma i fråga. Två elever tilldelades varsitt stipendium på 1000 kr.

Verksamheter som pågått är bridge och litteratur. Fårömålet liksom herrarnas matlagnings grupp vilar för tillfället.

Fårö i februari 2024