Ordförandekonferens 8-9 nov. Förenings-och valberedningsarbete

Årets ordförandekonferens handlade om förenings-och valberednings arbete. Ett stort antal ledamöter från distriktets föreningar samlades för att ta till  sig goda råd och nya idéer.

Generalsekreterare Peter Sikström var inbjuden för att informera om uppdraget som valberedare och hur viktigt detta är. Kanske är detta val många gånger inte så väl förberett som det borde vara. Valberedningens arbete betyder väldigt mycket för föreningen och måste få högre status och inte alltid komma sist på dagordningen innan kaffet.

Tid till att diskutera föreningarnas problem avsattes också. Det visade sig att nästan samtliga föreningar oftast inte har tillräckligt stora möteslokaler för att kunna ta emot alla som önskar närvara. På de flesta ställen är begränsningen runt 100 personer.

Ett gott råd var att skapa fler tillfällen med olika inriktningar för att fler skall ha möjlighet att delta.

Fler juniorer 65 – 70 år efterlystes i styrelsen hos några föreningar.

Vid en undersökning som förbundet gjort visade det sig att 90 % inte blivit tillfrågade och visste inte vad man gör i styrelsen.

Att skicka ut en fråga till medlemmarna om några har lust att engagera sig mera kan ge ett bra resultat.

Att en eller ett fåtal personer sköter om alla uppdrag är inte bra för föreningens framtid. Att delegera är väldigt viktigt.

Peter hade mycket intressant att komma med och peppade oss verkligen i vårt fortsatta arbete.

På eftermiddagen presenterade Kicki Shaw, ny valberedare i förbundet hur arbetet där planeras inför nästa kongress.

Ann-Christine rundade av dagen och tackade alla som kommit för visat intresse.