Ordförandekonferens 8 och 10 mars 2023

Vårens ordförandekonferens 8 och 10 mars var förlagd till Fars Hatt, Kungälv för distriktets södra föreningar och till Ljungskile Folkhögskola för distriktets norra föreningar. Utöver föreningarnas ordförande deltog KPR-ledamöter, digitaliseringsombud och studieombud. Konferensen samlade trots hotfullt vinterväder nästan 40 deltagare per tillfälle.

Distriktets ordförande Ann-Christine Baar hälsade välkommen och inledde mötet.

Huvudtalare för dagen var Helena Olsson, projektledare för Hemtjänstindex och Ellinor Lundström, digitaliseringsstrateg, SPF Seniorerna.

Helena redogjorde för arbetet med indexet och vad det mäter. Det är ett index som jämför hemtjänstens kvalitet i kommunerna. Indexet ger en rankinglista för Sveriges alla 290 kommuner och väger samman, olika mått för att ge en samlad helhetsbild av hur bra en kommun är på att leverera hemtjänst. Allt utifrån seniorernas perspektiv. Nu är det upp till kommunerna att våga ta del av svaren, analysera styrkor utvecklingsområden och få stöd för prioriteringar.

Ellinor har tillsammans med distriktens digitaliseringsansvariga tagit fram en strategi för föreningarna och deras medlemmar. Målsättningen är att påvisa SPF Seniorernas inriktning för den digitala utvecklingen i organisationen samt att tydliggöra hur vi skall arbeta mot det övergripande målet; att göra organisationen och dess medlemmar mer digitala.

Förbundet fortsätter att erbjuda digitala utbildningar, konferenser och webbinarier för förförtroendevalda och medlemmar. Ellinor tipsade om material på förbundets hemsida och intranät.

Konferensdeltagare