Om Bohusdistriktet

SPF Seniorerna Bohusdistriktet med 26 föreningar och över 9000 medlemmar sträcker sig från Mölndal i söder till Strömstad i norr. Tillsammans med förbundets 26 regionala distrikt och 800 föreningar bildar vi en av landets största seniororganisationer med över en kvarts miljon medlemmar. Vi är politiskt och religiöst obundna, men arbetar i allra högsta grad med äldrepolitiska frågor. Vi är seniorernas röst i samhället.

Det är våra lokala föreningar som är hjärtat i vår verksamhet. Här pågår varje dag en massa aktiviteter, som erbjuder gemenskap, främjar hälsa, glädje och meningsfullhet. Det finns något för alla och det arrangeras föredrag, studiecirklar, sångkörer, kåserikvällar, promenadgrupper, resor mm. Som medlem kan man välja vad som passar ens intressen och också ta initiativ till nya aktiviteter.

En annan av SPF Seniorernas viktigaste uppgifter är att bedriva påverkansarbete, som bidrar till goda livsvillkor för seniorer. Detta sker på tre nivåer, lokalt i kommunala pensionärsråd KPR och regionalt i Västra Götalandsregionen RPR. Vi följer, diskuterar och medverkar i utvecklingen av omställningen av Hälso- och sjukvården till en Nära vård, en bättre äldreomsorg, nya och moderna boendealternativ för seniorer, kollektivtrafik, kultur mm

Ensamhet är ett samhällsproblem och här arbetar vi med aktiviteter som syftar till att minska ensamheten hos äldre.

Satsningar för att fler skall hänga med i digitaliseringen pågår för fullt. Ladda gärna ner vår nya SPF-APP. Där kan du se vad som händer nationellt, i distrikten och i våra föreningar. From januari 2022 kommer alla föreningar i Bohusdistriktet att kunna använda denna app.

Vill du också vara med och ta del av aktiviteter och påverka?  Klicka här och fyll i din ansökan!