Verksamhetsplan 2024

Verksamhetsplan 2024 för SPF Seniorerna Trosa

Visionen

Att genom aktiviteter och påverkan bidra till att seniorerna i Trosa kommun ska ha fler möjligheter att kunna leva ett aktivt och innehållsrikt liv

Vi är en ideellt arbetande organisation och anstränger oss att vara tydliga och driva verksamheterna med entusiasm, engagemang och ett positivt förhållningssätt.

Verksamhetsområde

·       Vi verkar inom Trosa Kommun med utgångspunkt från Pensionärernas Hus.
Huset och dess verksamhet med Café, lokaluthyrning, galleri och administration genomför vi tillsammans med PRO.
Varumärket skall vara Pensionärernas Hus.

Vi har idag en lång rad aktiviteter som vi genomför,

·       med egna ideella ledarinsatser

·       med inhyrda ledare

·       tillsammans med andra kommersiella aktörer (resor)

·       av andra föreningar och kommersiella aktörer

För att tillgodose fler önskemål om aktiviteter kommer vi under året att.

·       öka antalet samarbeten

·       genomföra nya aktiviteter med ideella ledare

·       2024 kommer att kännetecknas av viljan om att testa, prova och acceptera att alla nya aktiviteter inte faller väl ut.

·       Prova nya aktiviteter som ”vi som bara snackar”, ”fikaproffsen”

Grundläggande för aktiviteterna är att de som deltar, betalar vad det kostar.

Påverkan

Vi tillvaratar seniorernas intressen i Sverige och speciellt i Trosa Kommun.

·       Genom Förbundets påverkansarbete ska vi följa upp och bidra till spridningen av hållningar i t ex pensionsfrågor, äldrerepresentation i olika sammanhang.

·       Genom aktivt deltagande i KPR framföra seniorernas syn på kommunens arbete, men också sprida positiv information inom äldreområdet.

·       Genom aktivt deltagande i RPR tillsammans med andra organisationer påverka Regionens syn, arbetssätt och kommunikationer för en för Regionen mycket stor kundgrupp, vi äldre. Vi kommer att höja nivån ytterligare under året.

Marknadsföring

Vårt varumärke är SPF Seniorerna, enkelt att säga och komma ihåg, se annars alla ord i brevhuvudet.

·       SPF Seniorerna kommer att synas mer genom återkommande annonsering främst i ÖSP.

·       Annonserna skall vara tydliga och ha konkreta enkla budskap, avslutas med googla SPF Seniorerna Trosa

·       Kopplingen i allt vi kommunicerar skall vara hemsidan, går det att länka gör vi det.

·       Hemsidan är vår centrala informationsbärare och skall uppdateras kontinuerligt.

·       Inrapportering till hemsidan sker till webbredaktör av informationsbäraren (ledare, ledamot osv)

·       Facebook sidan uppdateras och kopplingen till hemsidan utvecklas

·       Månadsrapporten via mejl fortsätter och vi skall utreda hur icke digitaliserade medlemmar blir upplysta.

·       För den interna marknadsföringen skall molntjänsten utvecklas och spridas, detta också för att inte addera till stora mailkorgar hos var och en.

·       I externa brev skall länkningar vara vanliga, detta för att öka trafiken till och låta läsarna vara mer bekanta med hemsidan.

·       SPF Appen skall i marknadsföras vid fler tillfällen.

·       Månadsmöten skall utvecklas till att i högre grad föra fram information om SPF Seniorerna.

Engagerade medlemmar

Under 2024 kommer vi att uppmärksamma de som gör så mycket för att allt ska fungera, utan deras insatser finns inget SPF Seniorerna.

·       För att kunna följa och berätta om hur stora våra aktiviteter är skall vi i högre grad rapportera hur många som deltar, skapa en enkel inrapportering och kunna se hur utvecklingen går, speciellt med nya aktiviteter.

·       Om vi gör deltagare nöjda, på en ekonomiskt acceptabel nivå och tillåter att det kan bli fel, kommer vi att kunna skapa en större bredd i utbudet och locka fler att bli medlemmar.

·       Vi skall ha en trevlig, rolig, utvecklande, positiv miljö att verka inom.

Ekonomi

·       Av medlemsavgiften på 290 kr, får Trosa behålla 110 kr eller 9,17 kr per och medlem. Vi hyr alla lokaler vi använder och har ett stort åtagande gällande Pensionärernas Hus.

·       Grundprincipen är att den som deltar i aktiviteter betalar sin del. Medlemsavgiften betalar föreningens kontorshyror, administration och gemensamma kostnader.

·       Vi har en god ekonomi och skall i första satsa på nya aktiviteter.

Relationer

Vi samverkar med

·       PRO i kommunen, med Trosa Kommun och genom distriktet med andra pensionärsorganisationer.

·      Andra föreningar, företag främst inom kommunen, men också andra som reseföretag, dataföretag.

1983–2023 SPF Seniorerna 40 ÅR i TROSA

Under 2024 skall vi fortsätta i allt vi kommunicerar infoga ”40 år”. Det skall finnas en öppenhet för idéer om aktiviteter som lockar många nuvarande och blivande medlemmar.

Frågan vi ställer till nya och blivande medlemmar

Längtar du också efter att komma ut och träffa andra?

·       Vad skulle du vilja göra hos SPF Seniorerna?

Distriktets mål är att inte tappa antalet medlemmar, vi tappar ca 40 varje år som avlider, flyttar/slutar eller slutar betala avgiften. Vi ska inte heller tappa medlemmar och ovanstående åtgärder ligger till grund för det.

Bengt Larsson               Margareta Wallin            Anders Persson

Kristina Brunfelter