Verksamhetsberättelse 2023

Vilket år det blev
Vi startade med en mycket framtidsinriktad och för föreningen positiv verksamhetsplan.

Pensionärernas Hus
Samarbetet vilar på ett avtal från 2017 med kommunen, med tre centrala grundpelare, föreningarna står för aktiviteterna i huset, SPF och PRO svarar för driften, det tredje är att alla är välkomna oavsett om man är medlem eller ej.
På årsmötet i alliansen beslutades om att stadgarna ändras och blir anpassade till en allians, att styrelsen kommer bestå av 5 ledamöter.
Vidare bildades ett caféutskott med de som jobbar i caféet beslutar om driften, och det har blivit ett klart bättre ekonomiskt utfall. Likaså att vi skulle aktivera uthyrningen av huset, vilket också skett. Till det ska läggas att vi från SPF har fyllt Caféet med intressanta föredrag som blivit uppskattade.

Friskvård satsningar
Vi tog tillbaka Friskvårdssatsningarna till SPF, ökade antalet platser i vattengymnastiken med ytterligare en grupp och lyckades fylla samtliga 70 platser, vår och höst, simningarna och onsdagsgymnastiken har åter lika många deltagare som innan pandemin. Det innebär att ca 160 medlemmar kan vara i gång varje vecka. Ekonomiskt går det ihop sig med ett mindre överskott. Under några år var Friskvården en förlustaktivitet.

Månadsmötena
är igång och har haft merparten av mötena i Pensionärernas Hus med uppskattade uppträdanden, sommar och julmöte i Skärborgarnas Hus ca 40-100 deltagare.

Vandringarna
har haft bra anslutning och sker med intressant innehåll vid ett 10-tal tillfällen.

Stavgången
är omdöpt till Promenader med eller utan stavar och sker varje måndag 10:00

Inne-uteaktiviteter
Boule när det är väder bakom Pensionärernas Hus, torsdagsgymnastik inne eller ute i Utegymmet, Canasta och Bridge i Caféet.

Ökat engagemang
Allt det här kan genomföras därför att medlemmar ställer upp utan ersättning. Men det är för få, vi behöver t ex fler till caféet, till administrativa uppdrag, till månadsmötena, en uppgift för kommande året.

Folkhälsoprojekt
Vi har också startat, ett folkhälsoprojekt, som fortsätter under detta år under devisen Aldrig ensam i Trosa. Aktiviteten har skett i Caféet som Café Livslust, något som kommer att få en fortsättning under 2024.

Julaftonslunch anordnades för första gången blev mycket uppskattat.

Studiecirklar
Samverkan med Vuxenskolan har åter igen kunnat sätta igång och vi har genomfört kurser, med ibland kort varsel men samarbetet kommer att utvecklas ytterligare under 2024.

Reseverksamheten
har inte kommit i gång igen, en resa till riksdagshuset har det blivit, också här behöver vi få med fler arrangörsintresserade under 2024.

Samverkan
med andra aktörer Inom t ex friskvårdsområdet har utvecklats, gymmen i kommunen har varit och informerat under några tillfällen. Vi har påbörjat planeringen av ett närmare samarbete med kommunen. Samverkan med Korpen.

Kommunikativt
har vi satsat på mer annonsering är tidigare i ÖSP, pushat för SPF-appen som gör att vi snabbt informera, göra påminnelser om aktiviteter, som finns på den numera mycket aktuella hemsidan. Aviseringarna som kommer via appen kommer också från distriktets och förbundets hemsida.

Vi är också flitiga med att använda Facebook som informationskanal, både för lokala liksom nationella budskap

Vi har dessutom varit flitigare med att skicka massmejl via medlemsregistret, vår förhoppning är att det nya medlemsregistret också ska innehålla möjligheten att skicka mass-sms.

Ekonomiskt
har vi ett positivt utfall, förutom medlemsintäkterna med 110 kr/medlem/år har vi bidrag från kommun, samarbetspartners och ett statsbidrag. Dessutom intäkter från friskvården och månadsmötena. Kostnaderna finns ju också men det blir ändå ett överskott, vilket vi kan nyttja för ytterligare satsningar under 2024.

För styrelsen
har det blivit ett hektiskt år, två ledamöter lämnade närmast direkt och två halvvägs in på året, kvar blev 3 ledamöter och med hjälp av suppleant och några adjungerade har styrelsen kunnat genomföra ett innehållsrikt och utvecklade år. Stort tack för alla inblandade.

Antalet medlemmar
i föreningen var den 31 december 2023, 774 personer. Under året har 21 medlemmar avlidit, några nya har tillkommit, inflyttningen till Trosa kommun har en god inverkan.

Rekrytering av nya medlemmar har skett genom annonsering på hemsidan, Facebook, deltagande på Trosa Marknad, direktutdelning, kampanj vid Trossen och Ica Vagnhärad, samt genom rekommendation av andra medlemmar och av nyinflyttade nya Trosabor som varit SPF-medlem

Medlemsavgiften för 2024
är redan debiterad av förbundet, men för 2025 kommer avgiften som förbundet av de 290 kr vi betalar/år att öka med 10 kr, något vi behöver ta beslut om på detta årsmöte, en ökning till 300 kr/år

Bengt Larsson                Margareta Wallin            Anders Persson