Vandringar

VANDRING DEN 15 MAJ
Vi startar vid Tureholm  och går allén upp till vägen mot Hunga.
Där tar oss uppför den ganska sega backen men vi tar det lugnt,
vi har ingen brådska.
När vi har klarat av backen så går vi in sörmlandsleden och
där börjar ett litet kartäventyr.
Alla får en karta över området och följer med vår vandring på kartan.
Efter 1 km så kommer vi fram till toppen på Emils backe.
Där fikar vi bland tallar och mossiga stenar och njuter av den
fantastiska utsikten över vår skärgård.
Karl-Olov Fentorp som är uppvuxen vid Sörstene kommer att
berätta för oss om området och gårdarna i närheten.
Sedan tar vi oss nedför gatan och kan fortfarande njuta av en
strålande utsikt och inte minst, vi kan studera de något udda husen.
Hela vandringen blir ca 3-3,5 km.

Vi ses som vanligt vid PH kl 10.00. Glöm inte att ta med fika.
 För mer info, ring Inger 070-2383135

Vandring den 11 april

Den 11 april var 18 medlemmar från SPF seniorerna i Trosa ute på en vandring.
Vädret var  verkligen emot oss denna dag, blåst och regn men inte särskilt kallt. Alla var klädda i regnställ.

Vi gick i utkanten av Trosa vid Djupvik, genom Gråuddsskogen och ut på Granholmen.
Trots regnvädret så lyste det i skogen av blåsippor, så fantastiskt fint.
Bävrarna har ett stort bo vid bron ut till Granholmen och det kändes nästan som om vi störde dom i arbetet.
Flera träd var nästan färdiggnagda och man måste beundra deras skicklighet.
Lasse Bäck som hade ordnat vandringen hade mycket att berätta för oss
om området och om Djupvik.

Under fikapausen var det nästan uppehåll och fika i skogen är alltid lika mysigt,
även om regnet hänger i luften.
Kaffe och en macka och sedan tillbaka till bilarna.
En blöt men ändå härlig promenad.

Vandring med träning - 8 april kl. 10:00 - 11:00

Vi träffas vid pensionärernas hus och promenerar en lätt slinga på 3 km i långsamt tempo för att komma tillbaka till samma plats.
Vi gör några enkla balansövningar och styrkeövningar.
Detta är den första vandringen i en serie av fyra som sker måndagar kl 10:00.
Du betalar 50 kr till Bankgiro 5606-0163 för all fyra tillfällen.
Medlemmar i SPF Trosa får 20% rabattcheck på Trosa Team Sportia affär för ett inköp före 15 Juni 2024.

Gnesta SPF och Pro besöker Trosa 2 April
Vandring runt i Trosa

Annandags Hattparad
kl10:00 på bron vid torget.

Tanter, gubbar, barn, barnbarn, barnvagnar, samt hundar.

Vi går längs ån – nedför kanalen, sedan uppför, och sedan nedför igen, drygt ett par kilometer i lagom takt.

Måndag den 1 April, 2024 (no joke)

Vandringen den 13 mars vid Berga gård i Vagnhärad

20 st medlemmar från SPF Seniorerna i Trosa var ute på en vandring i Vagnhärad. Vi startade vid Häradsvallen och gick till Berga gård. Där berättade Bertil Svensson för oss om landskapet och hur det hade sett ut för flera 1000 år sedan. Vi besökte Bergastenen, Södermanlands äldsta runsten som troligen är från 400-talet. På denna runsten är runskriften lodrät och är rest som minne av den man och kvinna som nämns på stenen.  I hagen ovanför runstenen finns en mängd gravar och stensättningar.  Men där var det dags för fika och sedan fortsatte vi mot flygfyren och gick sedan tillbaka till Häradsvallen genom skogen på en liten stig.

Som vanligt på våra vandringar så hade vi tur med vädret även om vi hade önskat lite solsken. Men glada och nöjda vandrare.

Inger Lindgren

Den 19 februari var pensionärerna från SPF Seniorerna i Trosa på utflykt.  Vädret tillät inte någon längre vandring men vi träffades vid pensionärernas hus i Trosa och tog en rask promenad i regnet till Camfil. Camfil är ett av Trosas större företag som tillverkar bl.a. filter till ventilations-anläggningar. Filtren  exporteras ut över hela världen.  Många av oss kommer ihåg att under pandemin så kunde man läsa att Camfil plötsligt tillverkade munskydd. Det gäller att kunna sadla om när så behövs.

Vi var 35 pensionärer som blev indelade i tre grupper. Kunniga guider tog oss med runt i företaget. Produktionen var i full gång och vi fick veta hur dom olika filtren tillverkades se hur dom syddes ihop och mycket annat. Vi fick mycket intressent information och det var en mycket givande eftermiddag.

Glöggparty den 7 december

Klart att vi ska ha glöggparty i år också.

Vi träffas vid PH klockan 10.00 och så går vi runt elljusspåret vid Vitalisskolan. Det går att ta en liten genväg om man inte vill gå hela spåret runt, ca 2,4 km. Här går det bra att gå med rollator.   Vid utegymmet i slutet av slingan så serveras det glögg och pepparkakor.

I år har vi även bjudit in PRO till vårt glöggparty.  Vi går tillsammans och dricker sedan glögg och minglar. Dags att vi träffas.

Välkomna till årets sista vandring. Ingen medhavd fika i dag. Den som vill kan efter vandringen fika och ta en macka i PH.

För mer info, ring Inger 070-2383135

Vandringen 20 November

Den 20 november var SPF Seniorerna i Trosa/Vagnhärad ute på en vandring till det gamla kalkbrottet vid Anderviken i Trosa. Rester av den 17 m höga kalkugnen finns kvar men de flesta kalkbrotten har fyllts igen. Det var här man i mitten av 1800-talet började med den revolutionerande nyheten inom kalkbränningen, den sk pelarugnen som sedan blev väl känd och uppfördes på många platser bl.a. vid Oaxens kalkbruk.

Det fanns mycket att berätta om platsen och flera av deltagarna kände väl till hur det har sett ut en gång i tiden. Många av oss kom ihåg filmen Kalle Blomqvist lever farligt som spelades in vid Anderviken 1957 och Sigge Fürst som spelade konstapel Björk. Det är många år sedan och då fanns det betydligt fler byggnader kvar. Nu har mycket rivits och istället har man byggt villor.

Det var en fin dag med någon minusgrad och solen som tittade fram då och då.  Vid badplatsen Komöte var det fika med mycket prat och skratt. Men det var ingen som ville doppa tårna och känna på vattnet i dag.                                                                                 Inger Lindgren

Den 12 oktober var SPF Seniorerna i Trosa ute vid Stensund och vandrade. 29 glada vandrare njöt av den härliga promenaden i ett soligt men blåsigt höstväder. Träden skiftade i alla tänkbara färger och ibland var man tvungen att stanna upp för att bara njuta av färgrikedomen.   Vid Stensund finns det många olika stigar att vandra på men i dag blev det mest inne i skogspartierna.  Vinden piskade på havet och i dag gick det till och med vita gäss på vågorna.   Fika i en dunge dit vindarna inte nådde och åter vid bilarna efter  en härlig promenad på drygt 5 km.

Vandring från Sandviks badet utefter Sörmlandsleden

Den 14 september var SPF seniorerna i Trosa ute på en vandring. Vi startade vid badet vid Sandvik och gick sörmlandsleden , kuperad terräng och vid vissa passage var det rena rama bergsbestigningen. Men alla kämpade på, inga sura miner utan vi njöt av den vackra terrängen och här och var fanns lite kantareller att plocka.

När vi kom fram till torpruinen Vretstugan var det fika i solskenet. Hasse Olsson hade så mycket att berätta om gamla torp och människor som levt i trakten. Ivriga åhörare som ville veta mer och mer.  En härlig höstvandring och stort tack till Hasse för all information.

KONSTPROMENAD DEN 13 JUNI

Den 13 juni besökte SPF pensionärerna i Trosa Ullsta gård utanför Stjärnhov. Vid Ullsta gick vi en konstpromenad på ca 2 km.

Utefter stigen vi gick var ca 30 konstverk utställda och dom flesta konstverken hade ett litet budskap att förmedla. Det var konstverk gjorda av tex trä, plåt, keramik och mycket annat. En givande och rolig promenad. Det blev mycket diskussioner.

När vi kom tillbaka till gården så fick vi komma in i ”Lagårn” där en konstsalong är inredd. Nu var det Mats Gärling som ställde ut sina tavlor. Där blev vi kvar länge, fantastiska tavlor med många fåglar och djur. Det var som en av deltagarna sa – här kan man inte välja tavla, jag vill ha allihop.

En härlig dag och härlig resa genom den sörmländska naturen. Mycket stora fina ekar och små sjöar här och där. Som vanligt sken solen på oss.              /Inger Lindgren

VANDRING DEN 25 MAJ

Den 25 maj var 27 SPF Seniorer från Trosa/Vagnhärad ute och vandrade längst Moraån i Järna.

Häggen utmed ån var full av blommor, slånbärsbuskarna var alldeles vita och gullvivor, svalört, smörblommor och humleblomster blommade på kullarna.

Vattnet porlade och när vi gick stigen längst med ån fick vi en doft av fuktig jord och blommor i näsan. Kändes magiskt.

Vi fikade bland dom gröna kullarna och där satt vi kvar länge. Pigga pensionärer som klättrade upp och ner på stättorna och klarade den kuperade terrängen med bravur.

Härlig vandring, vi kunde inte ha valt en bättre dag.

VANDRING DEN 9 MAJ
Då åker vi mot Nynäs till Sandviks badplats.
Vi parkerar vi badplatsen och träffas där vid stranden. Sedan går vi sörmlandsleden, ut mot campingen och en kort sträcka på vägen. Fortsätter sörmlandsleden in i hagmark och stannar upp ute på en udde vid ett vindskydd.

Där ska vi fika och titta på den härliga utsikten över vattnet. Sedan samma sträcka tillbaka, lätt att gå, stig med lite rötter men inte särskilt kuperat. Hela sträckan fram och åter blir knappt 4 km.

Vi hoppas på solsken och mycket blåsippor och vitsippor.
Vi träffas vid PH kl 10 som vanligt och glöm inte fika.

Om du åker direkt till Sandvik så ska vi träffas nere på stranden vid badplatsen.
För mer info, ring Inger 070-2383135.

Vandring på Oaxen den 19 april

Onsdagen den 19 april var SPF Seniorerna på utflykt till Oaxen. En perfekt dag för en utflykt, blå himmel och en strålande sol som värmde skönt

26 glada seniorer åkte över med färjan vid Mörkö. Många  hade redan vid något tillfälle tidigare besökt ön men trots detta var intresset stort att få ta del av vad vår värd, Elisabeth Karlsson från Oaxenshembygdsförening, hade att berätta. Hon kände till mycket av den tidigare verksamheten på ön då det var många bofasta och fullt av liv. Fortfarande finns det bofasta på ön men också många fritidshus. Hon tog med oss på en härlig rundvandring runt om på Oaxen och efter guidningen avslutades besöket med kaffe i solskenet utanför Oaxenshembygdsgård.  Mycket nöjda besökare tog sedan färjan tillbaka till Mörkö för hemfärd till Trosa o Vagnhärad.

VANDRING OCH LUNCH DEN 16 MARS

Den 16:e mars åkte 25 pensionärer från SPF Seniorerna i Trosa ut till Stensunds Folkhögskola.

Där finns ett härligt strövområde med mycket småvägar och stigar att gå och så vackert med havet alldeles inpå.

Solen skymtade fram då och då och det kändes verkligen att nu är det vår.

På vägen upp mot slottsbyggnaden där vi skulle äta lunch, blommade vintergäck och lyste som en stor gul matta.

Snödroppar blommade också ett fåtal krokus. Man blir så glad när man ser vårblommorna, det finns hopp!

På folkhögskolan åt vi en härlig lunch med kaffe och en liten semla som efterrätt.

En lyckad dag och alla var mätta och belåtna.

Inger Lindgren

Den 22 februari var SPF Seniorerna i Trosa ute på en promenad i ett vackert vinterlandskap.

Trosa förändras hela tiden så nu var vi ute och gick för att se vad som hänt på området vid Augustendal. Där är ett helt nytt litet samhälle på gång att växa upp. Många nya villor har byggts och fler kommer det att bli.  Tidigare var det ett område med sommarstugor och fortfarande finns det många fina små sommarstugor kvar.

När det blev fikadags så blev vi inbjudna till Brotorpet av gästfria Nicoline Kinch. Vi fikade i ett fantastiskt rymligt och fint växthus med fina gamla fönster och en så vacker kamin. Hon berättade för oss vad som hänt vid Brostorp under åren, och även lite om hennes spännande företag om färggloben.

Vi brukar alltid ha tur med vädret på våra vandringar och så även i dag. Solen sken på oss och man kunde absolut ana att våren är på väg. Vi är många som längtar.                              Inger Lindgren

Årets första vandring Onsdagen den 25 januari
Vi startar med en kortare tur - vi åker till Ådas tegelmuseum vid Åda gård.  Där får vi en guidning av tegelmuseet och en liten berättelse om teglets historia.

Vi går sedan till Trostorp och äter där vår medhavda matsäck. Vi sitter utomhus o fikar så vi hoppas på fint väder.Går sedan tillbaka till bilarna vid Åda gård och åker hem.  En kort promenad på ca 2 km. Lätt att gå även med rollator.

Vi ses vid PH kl 11.00  OBS tiden

För ytterligare info, ring Inger 070-2383135

HÖSTVANDRINGAR
GLÖGGPARTY

Vad vore december månad utan glöggparty!!!  Så därför träffas vi vid PH den 15 december kl 10.00 och går sedan slingan vid Vitalisskolan.  I slutet av  slingan så väntar varm glögg och pepparkakor på oss, SPF bjuder!

Alla är välkomna på vårt glöggparty. Så har du svårigheter att gå slingan, gå då direkt till vårt party. Du hittar oss på slingan till vänster om Vitalisskolan. Vi syns säkert på långt håll.

Sen tar vandringarna juluppehåll och vi ses igen i januari – om vädret så tillåter.

/ Vandringsgruppen

VANDRING OCH LUNCH Välkomna till årets näst sista vandring.

Den 21 november åker vi till Stensund. Vi går en slinga på ca 2-2,5 km, stigar och lätt att gå.  Det är lätt kuperat men det är ändå svårt att komma fram med rollator.

Vid 11.30-12.00-tiden så äter vi lunch vid Stensund. Lunchen betalar man själv.

Vi kommer att meddela restaurangen  hur många som kommer så därför vill vi att ni anmäler er till Inger eller Ulla.  Hör också av er om det är något som är oklart.

Vi träffas som vanligt vid PH kl 10.00

Inger 070-2383135    inger.13312@telia.com
Ulla   073-5686890     ulla.b.kallberg@gmail.com

GUIDAD TUR I GNESTA  3 NOV
Vi åker till Gnesta den 3 november och där träffar vi Bengt Landin i SPF:s lokal i Powerhuset. Bengt kommer att ta oss med på promenad runt om i Gnesta. Här finns många vackra vyer att njuta av på Gnestas höjder och Bengt har säkert mycket att berätta.

Efter vår vandring så går vi till Gustafsviks Café/restaurang och där vi äter tillsammans en enklare lunch. Maten får man bekosta själv.

Vi kommer enbart att gå på gator så det blir lätt att gå även om det kan vara lite kuperat. Här finns möjligheten att gå med rollator.

Personalen på Gustafsvik vill gärna veta hur många som kommer. För anmälan så ring Inger eller Ulla , skicka gärna ett mejl

Vi ses vid PH kl 10.00 som vanligt.  OBS  Ingen matsäck behövs den här gången.

Inger Lindgren 070-2383135  inger.13312@telia.com

Ulla Källberg 073-5686890 ulla.b.kallberg@gmail.com

Den 27 oktober ska vi vandra till Sörsjön.

Som ligger mellan Vagnhärad och Hölö. Vi parkerar vid Valåker och går en kort sträcka på gamla E4:an, vidare in på en stig som sedan blir till en mindre väg. Stigen har en ganska brant backe men annars är det lätt att gå.

Därefter finns det två olika vägalternativ som man kan välja på.      1. En mindre väg nästan hela sträckan, mycket lätt att gå förutom den lite brantare backen i början av vandringen.
 2. Man viker av från den lilla vägen och går en ganska kuperad stig som kan vara lite mer ansträngande.

Vandringen är ca 4,5 km och vi fikar när vi kommer till Sörsjön. Där finns det fina rastplatser.  Man får gärna ta med hunden, men det går tyvärr inte att gå med rollator. Vi ses vid PH klockan 10.00.  Glöm inte att ta med matsäck.

VANDRING DEN 28 SEPT

Vi ska gå en runda i Pilskogen i Vagnhärad.  Vi parkerar på gamla E4, går upp mot Sörtrössla, fortsätter på stigar och småvägar och kommer till slut fram vid hagen där Sörmlands äldsta ek växer. Den har en omkrets av 8,92 m! Där stannar vi och fikar.

Vi får uppleva härlig skogsterräng, vackra vyer och även lite kulturella inslag.

Vandringen är ca 4,5 km, stig och småvägar. Lätt att gå men en lång seg backe, inte särskilt brant men lite krävande. Vi går i lugn takt. Ta med stavarna men tyvärr ingen lämplig vandring med rollator.

OBS Betande kor i hagen där vi ska fika. Bra att veta om du tänkte ta med hunden! Välkomna att vara med. Vi träffas vid PH kl 10 den 28 september.  Glöm inte att ta med fika. För mer info, ring Inger 070-2383135

VANDRING DEN 25 AUGUSTI
Den 25 augusti ska vi ut och vandra i den sörmländska naturen. Lättvandring ca 3,5 km, småvägar och mycket lite kuperat, lätt att gå. Vi åker till Västerljung och parkerar vid kyrkan. Går vägen mot Hammarby, går över järnvägen och går en liten –nästan bortglömd - väg mot Kvarnbacken. Går sedan mot Västerljung igen, genom Björke gård och åter mot parkeringen.
En jättefin vandring, kom med.
Glöm inte att ta med fika.
Vi träffas vid PH kl 10.00 och åker
gemensamt till Västerljung.
För mer info, Inger 070–2383135

Tidigare vandringar:

OBS Ändring av dag
Vandring den 13 april
Nu ska vi ut och njuta av vår-blommorna.  Vi åker till Stensund och går sedan ut på Borsö. Där kommer Lasse Bäck att guida oss.

Härlig vild natur och blåsippor hoppas vi. Lätt att gå, mindre väg samt skogsstigar.

Det här är en vandring som går i repris. Men det är så fint på Borsö så där kan man gå ofta.  Vi ses som vanligt kl 10.00 vid PH eller vid Stensunds FHS kl 10.30. Glöm inte matsäck

Vandring den 7 mars

Vi börjar årets vandringar med lite mjukstart. Vi ska gå en runda i centrala Trosa, stanna till vid Rönnebo och få lite information om det f.d. pensionatet och fröken Samuelsson som drev det under många år.

Ingen matsäck denna gång utan vi går en runda på ca 3 km och fikar sedan tillsammans på PH.

Vi träffas som vanligt kl 10.00 vid PH.

Välkomna till årets första vandring. Det kommer fler vandringar längre fram – planering på gång.

För mer information, ring Inger 070-2383135

VANDRING DEN 6 DEC
Sista vandringen för året. Då går vi runt elljus-spåret i Trosa. Enkelt att gå, c: 2,4 km. Vill man inte gå runt hela så finns det en liten genväg att gå, lätt att gå även med rullator.
Framme vi målet har vi glöggparty! Då minglar vi och dricker glögg och äter pepparkakor och har lite trevligt. Målet är vid utegymmet – går bra också att gå direkt dit om vandringen blir för lång.
Vi träffas som vanligt kl 10.00 vid PH. Ingen matsäck behövs den här gången utan det blir istället glögg och pepparkakor. Förslag att vi efter  vandringen går till PH och där tar lite kaffe och
kanske en smörgås.

Läs hur det gick

För mer information så ring

Inger, 070-2383135
Vi ses den 6:e dec.

VANDRING DEN 25 NOV

Den här gången åker vi inte längre än till Vagnhärad. Vid järnvägsstationen möter oss Anita Gustavsson. Hon är ordförande i Vagnhärads hembygdsförening, och hon ska visa oss Den Kungliga Väntsalen samt guida oss i ”gamla Vagnhärad”.

Sedan fortsätter vi och går ”Vagnhärad runt”, ca 5-6 km. Det finns möjlighet att korta av sträckan och vill man bara komma och lyssna på Anita så är det också ok.

Ett litet tips inför vandringen, ha bra skor, ev så kan det vara lite lerigt på vissa ställen. Ta också gärna med stavar. Vi kan nog kalla vandringen för medelsvår, väg men även skogsstigar.

Vi ses som vanligt kl 10.00 vid PH. Glöm inte att ta med fika.

Ring Inger om något är oklart, tel 070-2383135

Läs hur det gick

Torsdagen 21/10 var det vandring vid Stendörren

Vi åkte till Stendörren och tittade bland annat på det nya fina utsiktstornet som blev klart i somras.

Den lättaste vandringen drygt 1 km, gick frånparkeringen ner till Naturrummet, som tyvärr är stängt för säsongen.
Den lite längre vandringen var ca 3 km, lätt kuperad skogsstig. Den stigen gick förbi tornet där vi stannade en stund.
Det fanns yttterligare en extra slingra att gå, drygt 1 km lång, skogsstig.

Vi fikade på en liten udde där det fanns bord och bänkar att sitta på.

Vandringen den 16 september

Torsdagen den 16 sept hade SPF Seniorerna i Trosa anordnat en vandring till Tureholms slott. Kallt och hårda vindar men ändå var det en stor skara pensionärer som var med.  Bertil Svensson hade mycket att berätta om Tureholms historia bl.a hade han fått fram uppgifter var dom ståtliga grindarna till allén kom ifrån. Vid slottet mötte Christer Bonde upp och vi fick mycket information om slottets historia. Fika i skydd mot vinden och sedan åter till Trosa. En mycket lyckad dag.