Reportage från vår resa till Operan 17 november

Vi reste med Forssjö Buss till Stockhom och Operan för att se bl a Elin Rombo som Primadonna i operan Prima Donna.
Fler bilder finns i bildgalleriet

SPF Seniorerna Näckrosen På måndagen den 17 november hade SPF Näckrosen arrangerat en operaresa till Stockholm, där vi fick se och lyssna till operan ”Prima Donna”, som just Prima Donna spelade och sjöngs av Elin Rombo, som vi från Katrineholm ju är väldigt glada över. Vi äntrade mitt på dagen en full Forssjö Buss, som sedan körde oss till restaurang Glashyttan i Södertälje. Där blev vi serverade en toast Skagen, Flankstek med potatisterrin och kaffe men chokladtårta det smakade väldigt fint. Vi hade gott om tid, och kunde njuta av den fina restaurangen och dess omgivningar. Sedan fortsatte så färden upp till Stockholm och operan. Vi hade blommor med oss från Näckrosen till Elin som mamma Agneta levererade vidare. Så fick vi en introduktion till operahandlingen i Guldfoajén. Den salen är ju helt fantastisk att få se. Kolla bilderna i Bildgalleriet.l Operan är skriven av Rufus Wainwright, och handlar om en operadiva, som har haft en lysande karriär, men som med ålderns rätt inser, att hon plötsligt inte kan sjunga ut dom högsta tonerna. Till en del handlar innehållet om Maria Callas karriär, men gäller kanske de flesta operakonstnärer. Efter den genomgången fick vi inta våra platser inne i stora salongen, där föreställningen sedan började. Elin och hennes fyra medagerande sjöng fantastiskt fint, och det handlade alltså om primadonnans karriär, och i andra akten hennes lite tragiska konstaterande, att karriären nått sitt slut. Musiken är ju också väldigt fin men kanske lite svårtolkad. Vid ett tillfälle med ett längre svagt avsnitt, kom ett ordentligt högt pukslag. Jag såg en dam i bänken framför, som hoppade upp säkert ett par decimeter, när det kom lite överraskande. Efter föreställningen fick vi hälsa på Elin, som kom ut till entrén till salongen, och det var ju väldigt trevligt. Därefter vick vi återigen äntra bussen och åka hem i den ganska kalla kvällen. Operan var för mig en väldigt fin upplevelse, och det kommer man ha i minnet lång tid framöver. Ett tack till Agneta m.fl, som ordnat med denna fina resa. 
Anders Sturfält