Reportage från månadsmötet 8 september
Gun och Gunnar Eriksson berättade och visade bilder från -50 -60-talet.
SPF Seniorerna
Näckrosen Måndagen den 8 september hade SPF Näckrosen det andra månadsmötet för hösten i Pensionärernas Hus. Det första mötet var introduktionsmötet i Boda Kvarn. Idag hade vi besök av Gun och Gunnar Eriksson, som berättade och visade bilder från samhällets utveckling under 60-talet. Men först introducerade John-Erik Nyman en dietist från Katrineholms kommun. Hon heter Ida Kettle och är Nutritionsansvarig, och berättade lite om vad som kan vara bra eller inte bra för oss pensionärer, när det gäller mat och motion mm. Sedan kom Gun och Gunnar upp på scenen. Dom visade alltså bilder och berättade om händelser, som vi alla upplevt genom 60-talet. Det var i första hand upplevelser från Sverige, men också från världen i övrigt. Några ax-plock var rivningshysterin i Klarakvarteren i Stockholm, Högertrafikomläggningen, President Kennedys mord samt händelserna kring Martin Luther King. Det var väldigt intressant, men tyvärr hade paret inte ordning på sina musik-arrangemang, så därför fick vi inte höra någon musik som hörde till. Det hade ju varit intressant. Därefter blev det servering av kaffe med smörgås och kaka, vilket smakade bra. Vi fick sedan lite information om kommande resor och aktiviteter framöver. John-Erik hade ett quiz för dagen med lite allmänna frågor, vilket var uppskattat. Därefter blev det dragning på lotterierna för dagen. Många av våra deltagare vann fina priser. Vi tackar kaffekommittén som ordnat med det fina arrangemanget kring eftermiddagen. Dessutom trivselkommittén och lotteriansvariga och inte minst John-Erik Nyman. Anders Sturfält