Om föreningen

Näckrosen ingår i SPF Seniorerna och tillhör Sörmlands-distriktet. Näckrosen bildades 1984 genom en uppdelning av den dåvarande SPF-föreningen, som därefter antog namnet Linden.

Föreningens adress:
Pensionärernas Hus, Djulögatan 51, 641 31 Katrineholm.
Där finns även vår expedition som är bemannad tisdagar 10-12 under tiden
9 jan. – 12 jun.---14 aug.---19 dec.

Föreningen ska verka inom Katrineholms kommun och där tillföra föreningens medlemmar en social gemenskap, anordna aktiviteter för friskvård och kultur, anordna kurser och resor m m. Föreningen är en partipolitiskt neutral instans för att pensionärernas intressefrågor skall bli beaktade, och är representerad i RPR  (Regionala PensionärsRådet).

Sedan invigningen av Pensionärernas Hus 2006 har nästan alla våra aktiviteter förlagts dit. Näckrosen ingår i den alliansförening som bildats för att ansvara för husets skötsel.

Den andra måndagen i månaden träffas vi på månadsmöten. Dominerande aktiviteter inom föreningen är studiecirklar, resor,  boule och bridge.

Vi inbjuder också till pubkvällar och kvällsträffar med Trevliga Tanter resp. Våra vinprovningar under sakkunnig ledning har blivit väldigt populära! Under sensommaren bjuder vi in våra 80+-medlemmar till sillunch.

En gång i månaden brukar vi också ses på någon av Katrineholms olika restauranger för att prova på dess utbud, prisnivå, service och kvalitet. Så småningom kommer våra samlade betyg att sammanställas till en restaurangguide för staden.