En tur på Göta Kanal

Med 20 medlemmar från SPF Mariefred-Åker startades bussresan mot Borensberg den 5 september. Det blev ytterligare ett tjugotal medlemmar från Eskilstuna –Torshälla.

Regnet hängde i luften men under fikastoppet på en rastplats utanför Norrköping var det uppehåll. Kaffe och smörgås smakar aldrig så bra som utomhus.
Kanalbåten M/S Wasa Lejon låg klar för avgång .En god lunch serverades. Fläskfilé med härlig sås är aldrig fel! Många slussar skulle vi ta oss igenom. Under färden berättade kaptenen om kanalens tillkomst. Mellan 1810-1832 grävdes den 190 km långa kanalen av 58000 soldater. Vår del av sträckan har 9 slussar och 2 akvedukter.
Vid ankomsten till vårt mål som var Bergs slussar var det imponerande att se att man kan göra konst av gamla slussportar.
Bussresan hem gick snabbt och bra. Vi var alla nöjda efter en dag på "sjön".
Resekompaniet hade inte möjlighet att ställa upp med reseledare men
Eva Rytterbrants syster Agneta Kumlin fungerade utmärkt som ersättare.

Bengt o Bitte Malmgren

Klicka här och se fler bilder.