Ordförande har ordet mars 2024

ORDFÖRANDEN HAR ORDET:
Mars 2024
Vi har haft årsmöte den 21 februari!
Årsmötet är vårt viktigaste möte i hela föreningens verksamhet. Det är vid årsmötesförhandlingarna som medlemmarna har möjlighet att granska styrelsens arbete under det gångna året och föreslå ny ordförande och ny styrelse för det kommande året.
Medlemmarna kan också ta ställning till andra saker som medlemsavgift och ersättning till styrelsen. Detta är grunden för en demokratisk förening där alla kan vara med och säga sin mening. En förutsättning är då att medlemmarna har möjlighet att följa med på vad som sker i verksamheten och hur föreningens pengar används.
I år var det bara en enda medlem som bad att få utskrivna årsmöteshandlingar. Till nästa år hoppas jag att antalet medlemmar som frågar efter och är intresserade av att läsa handlingarna ökar. Utnyttja dina rättigheter som aktiv medlem!

Parentation. Vi får ständigt nya medlemmar. Men vi förlorar också medlemmar som avlider. I år hade vi en liten minnesstund för de 7 medlemmar som avled under år 2023.

• Arne Asplund,
  • Gudrun Bertilsson,
  • Elly Johansson,
  • Leif Johansson,
  • Gösta Nilsson,
  • Karl-Åke Johansson,
  • Ing-Britt Albertsson

Vila i frid allesamman!

Nya aktiviteter för att motarbeta ofrivillig ensamhet
Äldre-lotsarnas försök med nya aktiviteter med målet att locka ut dem av er som ofta sitter ensamma hemma rullar vidare i vår. Det kan vara ni som har begränsningar vad gäller syn eller hörsel eller problem med fötter, knän eller höfter o.s.v.
Vi har redan genomfört 4 turer med minibuss till olika caféer i vår omnejd. Det var mycket uppskattat.
Pröva-på turen till Grimsås för att testa matt-curling var en trevlig tur men inbjudan hade dessvärre bara hörsammats av 8 deltagare.
Närmast på tur blir det lunch på Kabyssen i Dalstorp i april. Det är hela 28 anmälda så därför blir vi tvungna att dela upp i mindre grupper på flera olika dagar.
Det samma gäller för turen med minibuss till Påskliljorna på Fagerås i Sjötofta. Bara 8 personer per tur.
Vi kan fortfarande ta emot flera anmälningar. Det brukar bli återbud. Ta kontakt med din äldre-lots!

Den 20-25 maj blir det Folkhälsovecka med ett flertal program runt om i bygden. Mer om detta vid månadsmötet i Dalstorp den 17 april och på anslagstavlorna. Tänk på att frisk luft och skön avkoppling i naturen är hälsobringande både för kropp och själ. Regelbundna promenader eller cykelturer anbefalles!

Ha en härlig vår och njut av fågelsång och blomstertid.

Hälsningar Börje Svensson Tel. 0793 59 18 09