Östra Kind

SPF Östra Kind är en förening med drygt 200 medlemmar i åldern från 65 och uppåt.

Om föreningen .....

Vår förening, SPF Seniorerna Östra Kind, täcker ett område i det nordöstra hörnet av Tranemo kommun. Våra aktiviteter fördelas över de byar där vi har medlemmar: Grimsås, Ljungsarp, Ölsremma, Dalstorp, Hulared och Nittorp.Vi är en politiskt och religiöst obunden förening inom Sveriges Pensionärsförbund, SPF Seniorerna.

Föreningen bildades år 1979.
Vi är för närvarande 205 medlemmar (nov. 2023) i åldern 65 år och uppåt.
Föreningen anordnar bussresor 3-4 gånger per år, studiebesök, tipspromenader, månadsträffar med underhållning och föredrag. Kaffe och smörgås samt lotteri är stående inslag vid våra aktiviteter. Alla pensionärer, även icke medlemmar, är välkomna att  besöka våra träffar för att "kolla läget".

Sedan hösten 2022 driver vi ett projekt för att försöka motarbeta och förebygga ensamhet bland våra medlemmar. Vi har engagerat 10 st "äldre-lotsar" som söker kontakt med våra medlemmar och erbjuder stöd om så önskas. De kommande åren av projektet kommer vi att ha mer fokus på att utveckla ett antal nya aktiviteter som kan medverka till trevliga bekantskaper och sociala kontaktnät bland våra medlemmar. Vi har redan provat aktiviteter som föredrag om hälsofrågor, bilturer, naturutflykt, pensionärsorientering, boule och studiecirklar om säkert bruk av mobiltelefon. Medlemmarna inviteras till att komma med nya förslag på aktiviteter som de önskar att vi skall prova på.

Medlemsavgiften för 2024 är 200 kr. Vänmedlemmar betalar bara 50 kr per år.

Föreningen startades 1982.Vi hoppas att du vill bli medlem i vår förening och anmäler dig via fliken "Bli medlem" eller kontaktar vår kassör (tel.nr. finns under fliken "Styrelse"). Som medlem i föreningen är du olycksfallsförsäkrad under våra aktiviteter och på vägen dit och hem. Du kan också få värdefulla rabatter vid inköp genom ditt medlemskap. Detta hittar du under "Förmåner"..

Välkommen att ta del av vår trevliga gemenskap!

Ordförande Börje Svensson.