Medlemsmöte 2023-01- i Hulared

Den 18 januari träffades ett åttiotal medlemmar i SPF Seniorerna Östra Kind i Hulareds samlingslokal.

Ordförande Börje hälsade de närvarande välkomna och berättade att vi för ovanlighetens skull tänkte börja med fika och lotteridragning. Vi drack sålunda gott kaffe samt åt fina smörgåsar och mjuk pepparkaka.

Sedan kom vår föredragshållare Annika Hallberg, polis i Älvsborgs södra distrikt som innefattar Borås och Alingsås. Annika har erfarenhet av arbete med trafikolyckor, fysisk ohälsa, våld i nära relationer, omhändertagande av berusade personer, narkotikabrott och rattfylleri. Dagligen handlar det om de två sistnämnda områdena och tyvärr är även våld i nära relation vanligt. Sedan kommer också arbete riktat mot kriminella gäng, vilket i hennes område är vanligast i Norrby och Hässelholmen. Hon berättade om nio olika fall hon haft hand om och som berört henne särskilt och som hon aldrig kommer att glömma. Särskilt fall där barn varit inblandade har satt sina spår.

Därefter togs en kort paus där ordföranden passade på att informera om medlemsutvecklingen och det kommande programmet, viket hade delats ut till de närvarande. Sedan fortsatte Annika med hur vi kan värja oss mot brott mot äldre.

Tänk på att aldrig släppa in någon som Du inte känner även om paret utanför Din dörr bara ber om lite vatten. Om Du öppnar går en person med Dig till köket och får vatten när den andra personen snabbt letar igenom Din bostad efter framför allt smycken/guld och kontanter, lämna ut bankkontonummer och koder - logga in med bank-ID om Du blir uppringd av till exempel någon som uppger sig att vara från Din bank, Din larmcentral, sjukvården, hemvården eller en avlägsen släkting som behöver pengar. Lägg genast på luren. För säkerhets skull kan Du sedan ringa upp Din bank, Din larmcentral, Din sjukvårdskontakt eller den som bett som bett Dig göra honom eller henne en tjänst för att kontrollera om det var en bedragare som ringde Dig.

Tror Du att Du blivit lurad kontakta genast Din bank och Polisen !!!

Du kan skydda Dig genom att alltid ha ytterdörrar låsta, skaffa ”titthål” i entrédörren eller installera en kamera (min anmärkning) där Du kan se vem som ringer på Din dörr och som Du kan tala med. Öppna inte om Du inte känner igen den/de som ringt på Din dörr och släpp aldrig in någon som Du inte känner. Lita aldrig på någon som Du inte känner som ringer upp Dig och ber Dig att logga in med Ditt bank-ID. Lägg på luren direkt

Vid pågående brott ring 112.

Vid anmälan om brott ring 11414.

Läs mera om allt detta på nätet. Gå in på polisen.se. Klicka på ”Utsatt för brott” eller skriv under ”Sök” ”Brott mot äldre” så får Du en fylligare beskrivning av det ovan sagda.

Annika avtackades med blommor och en burk honung under ihållande applåder.

Detta blev en lång resumé av Annikas föredrag, men

DENNA INFORMATION ÄR SYNNERLIGEN VIKTIG FÖR OSS ALLA I ALLA ÅLDRAR.