Seniorbostadsgruppen vill ha mer fokus på äldres boende

SPF och PRO i Lunds kommun gjorde 2019 en enkätundersökning för att få reda på hur medlemmarna ser på sin boendesituation i framtiden. Syftet var att påverka kommunens revidering av Utvecklings- och boendestrategin för de äldre. Den 29/11 arrangerade SPF och PRO en konferens för att redovisa resultatet av enkäten och för att få reda på vad kommunen och byggare har att säga om äldres boendesituation i framtiden. Men vad hände sedan? Det frågade sig Katrin Arnkelsdóttir och Anita Hedin – båda aktiva inom SPF i Lund. Allt för lite, tyckte de, och engagerade en grupp som skulle arbeta för att öka kommunens fokus på dessa frågor.

Bildtext: Anita Hedin och Katrin Arnkelsdóttir planerar för mötet med Seniorbostadsgruppen på Träffpunkt Papegojelyckan.

Pandemin dämpade mycken aktivitet, men hösten 2021 tog Katrin Arnkelsdóttir kontakt med Anita Hedin och så började de att samla ihop en grupp som de kallade Seniorbostadsgruppen. Utöver Katrin och Anita består nu gruppen av Pia Ericsson, Eva Johansson, Barbro Ström och Lena Haraldsson.

Vad vill då gruppen åstadkomma?

• Fler seniorboenden. På kort sikt innebär detta oftast en förtätning i befintliga hus eller på lediga tomter och större parkeringsplatser.På längre sikt att det hanteras i alla planprocesser.

• Seniorers boende skall vara en självklar punkt i alla alternativ till byggnation.

• Hitta samverkan med andra aktörer, t ex LKF.

Gruppen är frustrerad över att kommunen och bostadsföretagen inte planerar för seniorboenden. Seniorer skall vara aktiva och självständiga så länge som möjligt. Detta förutsätter dock att det finns möjlighet till anpassade bostäder och stöd att tillgå.

Gruppen betraktar LKF som en viktig aktör i detta sammanhang. Man har därför haft möte med Gunilla Flygare som är affärsutvecklingschef och vVD för LKF samt Marie Enmark, som är affärsutvecklare och projektledare nybyggnation på LKF. Mötet blev ganska konkret med diskussion om lämpliga tomter. Men man kunde också konstatera hinder för att bebygga dessa med seniorbostäder. Bl a att kommunen vill spara dessa tomter för andra eventuella behov.

Utgångspunkten för gruppen är att det i Lund finns ca 21.800 seniorer över 65 år. Dessa anser man vara osynliga i samhällsdebatten – även då det gäller seniorboenden. Detta desto märkligare då 80+gruppen i Lund ökar med 59% till 2029.

Gruppen har även fått reda på att byggnationsprocessen tar 5-10 år – från tanke till färdigt hus. Och undrar därför hur boendet skall lösas för dem som i dag är 75+.

För att öka fokus på dessa frågor planerar gruppen att uppvakta de mest berörda förvaltningarna och nämnderna efter valet.

Men man vill även att fler seniorer aktivt engagerar sig i frågan kring seniorboende. Kontakt med gruppen kan ske via Katrin Arnkelsdóttir, katrin.arnkelsdottir2@gmail.com eller Anita Hedin, som även är ordförande i SPF Seniorerna Stångby, anitamhedin@gmail.com .

Klicka här om du vill läsa mer om följande:

Text: Lars-Gösta Jardevall