Stort intresse för medlemsenkäten om äldres boende

I september gjorde SPF Seniorerna i Lunds kommun och PRO en enkätundersökning för att få reda på hur medlemmarna ser på sin boendesituation i framtiden. Syftet är att påverka kommunens revidering av Utvecklings- och boendestrategin för de äldre. Den 29/11 arrangerade SPF och PRO en konferens i Folkparken för att redovisa resultatet och för att få reda på vad kommunen och byggare har att säga om äldres boendesituation i framtiden.

• Ingemar Bryman, ordförande i SPF Seniorerna i Lunds kommun, hälsar välkommen till konferensen i Folkparken i Lund
  • Ingemar Bryman,  ordförande i SPF Seniorerna i Lunds kommun,  hälsar välkommen till konferensen i Folkparken i Lund

Syftet med konferensen var att klargöra utmaningar och behov av åtgärder för tillgängligt boende avseende äldre personer. För att nå detta hade SPF och PRO bjudit in en högkompetent skara föredragshållare från SPF centralt, Lunds kommun samt bolag som tillhandahåller bostäder åt äldre.

Konferensen inleddes med ett mycket engagerat anförande av Fredrik von Platen, arkitekt och tidigare biträdande generaldirektör på Boverket. Numera är han sakkunnig i bostadsfrågor på SPF Seniorerna.

Han kunde bl a berätta att kategorin 65-plussare är den åldersgrupp som ökar mest just nu. I dag är vi 2,1 miljoner äldre, men år 2030 är vi ca 310.000 fler. Kommer vi och samhället att klara detta?

Att bo bra är en viktig del av välbefinnandet, men idag byggs inte bostäder som äldre människor behöver. Dock finns positiva undantag, vilket också redovisades av Fredrik.

Vill du se de bilder som Fredrik von Platen visade under sitt föredrag - klicka på denna länk (öppnas i nytt fönster).

För att ytterligare understryka vikten av att planera för äldres boende hade arrangörerna bjudit in Jens Nilsson från  Kommunkansliet i Lunds kommun för att redovisa hur befolkningstillväxten för seniorer kommer att vara i Lunds tätort och i dess byar. Klicka här för att se de bilder som hörde till presentationen (öppnas i nytt fönster).

Hur ser lundaseniorerna på sitt framtida boende?

Utgångspunkten för konferensen var den boendeenkät som SPF Seniorerna och PRO gjorde i september bland sina medlemmar. Resultatet av denna presenterades av Ingemar Bryman och Anette Hedén

Inledningsvis framförde Ingemar sitt tack till Vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun som ställt upp med det dataprogram som användes för att enkäten skulle kunna fyllas i via medlemmarnas datorer och som samlade in enkätsvaren. Materialet från databasen har sedan använts av Anette för kompletterande statistisk analys och för att skapa graferna till presentationen.

Ingemar Bryman

Resultatet av enkäten redovisades med hjälp av ett bildspel. Klicka här för att öppna bildspelet (öppnas i nytt fönster).

I detta klipp finns ett kort avsnitt av presentationen.

• Det samlade materialet om enkäten nås via denna länk.

Boendeplanering med olika tidsperspektiv

I nästa punkt på programmet visade Cecilia Hansson, stadsbyggnadskontoret, och Anita Wallin, tekniska förvaltningen, hur boendeplanering med planeringshorisont från 20 till 5 år genomförs. Klicka här för att se det bildspel som visades under denna punkt.

De gick även igenom de 8 punkterna i de bostadspolitiska målen (sid 26 och 27 i länkat dokument) och konstaterade att detta stämmer bra med resultatet av enkäten.

Politiska visionen

Klas Svanberg (m) och Björn Abelson (s), ordförande respektive 2:e v ordförande i Byggnadsnämnden redovisade därefter, aktivt och engagerat, hur "politiken" tänker kring boende för seniorer i Lunds kommun.

Björn Abelson och Klas Svanberg

De konsterade att de ofta tycker väldigt lika och samverkar mycket. Som exempel nämndes att av 250 hanterade detaljplaner hade man varit oense om 2.

Björn Abelson var glad över enkäten, som han ansåg bekräftade hans uppfattning om hur äldre vill bo. Klas Svanberg poängterade vikten av att få igång flyttkedjor, men att kommunpolitikerna inte kan ge sig på de skattemässiga aspekternas av detta. Svanberg menade också att de punkter som redovisades som "Vi seniorer anser" i presentationen kunde politikerna skrivit själva. Politikerna framförde sitt tack till SPF och PRO för att de ordnat enkät och konferens.

Hur agerar marknadsaktörerna?

LKF, Ikano, Riksbyggen/Bonum samt JM/Seniorgården presenterar sedan sina tankar och planer för framtida bostäder för seniorer. Många intressanta synpunkter framfördes. En del av detta kan man se i företagens hemsidor. Klicka på företagsnamnen så länkas du dit.

Paneldiskussion

Dagen avslutades med en paneldiskussion ledd av Berne Jönsson (längst till höger i bilden) och Ingemar Bryman.

Från vänster ses Björn Abelson, Klas Svanberg, Fredrik von Platen, Inga-Kerstin Eriksson, C, ordförande i Vård- och omsorgsnämnden, Gunilla Flygare, v VD och affärsutvecklingschef, LKF, och Carl-Gustaf Fritz, vice VD på Seniorgården. Ingemar Bryman tog bilden.

Även publiken fick tillfälle att ställa frågor under paneldiskussionen:

Ett fylligt reportage från mötet finns även på SPF Skånedistriktets hemsida. Klicka här för att läsa detta.

Text: Lars-Gösta Jardevall
    Bilder: Marjolein van Leusen, Lars-Gösta Jardevall och Ingemar Bryman