Decemberbrev från ordföranden

Glad advent alla SPF Bråbomedlemmar!
Nu hoppas vi bara på lite mera snö, så att tillvaron blir lite ljusare, eller hur!

Åby 1 december 2022

Glad advent alla SPF Bråbomedlemmar!

Vi har glädjen att meddela att det blir fullt hus (80 personer) på julavslutningen den 12/12. 150 kr sätts in på bg.5897-5988 eller swishas till: 1231351329 innan 12/12! Ni som missat att anmäla er, kan ringa till Lasse Asklöf och sätta opp er på kölistan.
Vi samlas uppe i kyrkan kl.14.00 för att njuta av en stämningsfull ”Jul i ord och ton” med klarinettisten Dan Larsson. Därefter lämnar vi kyrkorummet och tar oss runt kyrkan, ner till Pelarsalen där en läcker jullandgång väntar.
Glöm inte att anmäla om du är allergisk mot något som kan förväntas finnas på tallriken! Vi kommer den här gången ha ett konstlotteri á 20 kr/lott, där ett konstverk (en snidad rödhake) av Vesa Jussila och en tavla av Krister Norblad lottas ut. Ha gärna jämna pengar eller Swish i beredskap!

Omkring den 4/1 2023 sänder vi ut kallelse till årsmötet den 13/2. Den skickas till er via E-mail eller brev samt publiceras på vår Hemsida och under Föreningar i NT. Motion till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast den 16/1.

Vårens program kommer att delas ut på julavslutningen den 12/12 samt därefter till övriga medlemmar innan nyår. Det kommer även att publiceras på vår Hemsida: www.spfseniorerna.se/brabo.
Det finns mycket att se fram emot i vår, bl.a: en ”Resa i det blå”, spännande studiebesök, Vilt-lunch, ”Bröllopsmordet” på Brunneby m.m. Flera medlemmar har efterfrågat Yoga med Charlotta Wändahl. Hör av er till Lasse Asklöf 070 954 57 08, så ser vi hur stort intresset är för att bilda en yogagrupp till våren!
Cirkeln: ”Bli smartare med din Smartphone” kommer att gå av stapeln efter nyår. Det blir förmodligen 3x2 timmar på Träffpunkten i Åby, kl.16-18. Vi har bett vår ledare Björn Malmström att föreslå dagarna och återkommer med tiderna till er som anmält intresse.

Vi har, glädjande nog fått många nya medlemmar i vår förening under hösten. Värvningskampanjen har gett resultat!
Tack till alla som värvat en ny medlem och välkomna till oss ni som är nya medlemmar i SPF Seniorerna Bråbo!
De som registrerats före oktober månad har träffats på Åby konditori för att få en kort presentation och en god kopp kaffe med dopp. Nya medlemmar som registreras efter oktober 2022 kommer att få en liknande inbjudan i vår!

Hemtjänstindex 2022- är ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet i Sveriges 290 kommuner. Indexet bygger på offentliga data som har bearbetats av forskningsinstitutet RISE. Hemtjänstindex mäter kvaliteten inom fyra delområden: 1.Information 2.Biståndshandläggning 3.Utförande 4.Stöd och utveckling
Resultatet av undersökningen i samtliga kommuner i Sverige publicerades den 23 november och där kan varje kommun se hur de ligger till beträffande de fyra delområdena, samt var de hamnar i rankingen totalt. Tanken är att om man hamnar långt ner på listan, så ska man kunna ta kontakt med de kommuner som hamnar högre upp för att ha möjlighet att ta del av hur de arbetar och lära sig av dem. Norrköpings kommun hamnade tyvärr ganska långt ner på listan i tre av de fyra delområdena. I det fjärde delområdet, Stöd och Utveckling hamnade vår kommun, glädjande nog på 31:a plats medan vi totalt hamnade på 205:e plats. Vill ni veta mera om Hemtjänstindex, så gå in på: www.hemtjanstindex.se.

Vårens första medlemsmöte är den 9 januari i Pelarsalen.

Nu ber vi i styrelsen och i programkommittén att få tacka för det gångna året och önska er alla och varandra en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

Från er ödmjuka ordförande
Agneta Norblad

”Det knäppa med vintern är att det blir sent mycket tidigare!”
Ur Herregud&Comp