Septemberbrev från Agneta

Här kommer ett höstbrev från er luttrade ordförande.

Bild från vindskyddet och bastun vid Övre Glottern

Åby 210929
Hej, kära medlemmar i SPF Seniorerna Bråbo!

Här kommer ett höstbrev från er luttrade ordförande. Hoppas att livsandarna har återvänt och att ni har kunnat börja se framåt igen, nu när restriktionerna har hävts!
Vi har en hel del roligt att se fram emot under hösten och kan börja planera så smått för kommande vår också. Till våra månadsmöten i fortsättningen behövs ingen föranmälan längre.
Välkomna den 11/10, då Vesa Jussila talar kring ämnet ”Fåglar i kikaren”!
månadsmötet den 8/11 tänkte vi, förutom musikunderhållning, ha en liten miniutställning av alster från våra egna medlemmar. Kanske har ni under pandemin tagit upp en gammal hobby och målat tavlor, snidat, knypplat, vävt, sytt, stickat, virkat eller skrivit en roman som ni gärna visar upp! Tag med det och visa upp för att inspirera andra att våga pröva!
Den 21/10 blir det Oktoberfest med öl, vin, plockmat och diverse upptåg! Kom ihåg att anmäla er senast den 14/10 till Lasse Asklöf.

Det finns biljetter kvar till höstens Seniorbio. De kan köpas på plats (Cnema) inför nästa filmvisning den 20/10 kl.14.00 (Bageriet på Portobello Road). Pris 190 kr kan betalas kontant eller via Swish på plats.

Teaterresan till Brevens bruk och Hjalmars Julspektakel den 12/11 är fulltecknad och närmare besked om det praktiska kring den resan kommer till deltagarna i god tid, innan den går av stapeln.

Intresseanmälan till Jubelkonserten med Peter och Matilda den 29/11 i Kvillinge kyrka är fortfarande öppen. Det finns platser kvar och kravet på dem som vill komma är att de ska vara fullvaccinerade. Senast 5/10 behöver vi ha besked om antalet intresserade. Anmälan lämnas till Agneta Norblad. Håll utkik på hemsidan om det praktiska kring betalning och biljetthantering!

Våra cirklar har kommit igång och en ny Canastagrupp på 20 personer, under ledning av Björn Aldenmark har bildats.

Till våren erbjuds en IT-kurs: ”Bli IT-Senior” för dem som har en Smartphone och en bärbar dator.
Ledare: Ulf Hilding. Mer information kommer.

Bostadsförsöket
Hjälp forskare vid Lunds universitet att studera hur tillgängliga pensionärernas bostäder är. Forskarlaget samarbetar med föreningen Vetenskap och Allmänhet och de tre största pensionärsförbunden. De vill veta förekomsten av miljöhinder i vanliga bostäder. Allt du behöver är en Smartphone för att kunna ladda ner appen ”Bostadsförsöket” samt en tumstock!
Vi har redan gjort det och det var busenkelt och riktigt kul!

Läs mer här!

Vi ser över hur vi kan förbättra akustiken i vår möteslokal Folkets hus i Åby. Vi behöver ny kökspersonal till våra månadsmöten. Förslag finns att vi kanske skulle ha två lag som har ansvar varannan gång. Hör av dig till Agneta Norblad om du kan tänka dig att hjälpa till!

I vår planeras för flera intressanta studiebesök och dagsresor.
En ny Värmlandsresa i augusti, med bl.a. besök i Teaterladan i Sunne, där man har någon form av jubileum nästa år är också inplanerad.

Nu önskar jag alla en härlig höst med möjligheter till många efterlängtade möten och andra trevligheter!

Agneta Norblad, luttrad men fortfarande optimistisk ordförande.

”Oh, vilken Gudagåva! En perfekt dag, då ingen behöver arbeta - bara leka.
Då det är nog för mig, inte att uträtta något utan att bara vara.”

Henry Wadsworth Longfellow ( Ur: Att bara vara)