Verksamhetsberättelse 2023

Suppleant                                          Kjell Ackhammar

Suppleant                                          Birgitta Sund

Övriga funktionärer

Revisorer      Sven Bergstedt (sammankallande) Hans Lindgren och Bengt Dennevi (ersättare)

Ombud

Distriktsstämma   Styrelsen utser ombud

Ombud KPR        Carina Pettersson Kjell Ackhammar(ersättare)

Studieombud       Gunilla Säretun

Hemsida                Styrelsen

Pressreferent           Yvonne Björkman

Rese och program     Åke Säretun och Anders Rolf

Trafikombud                Anders Rolf.

Hörselombud          Lena Bergstedt och Gunilla Säretun

Medlemsregistret     Yvonne Björkman

Lotterier                    Styrelsen

Kaffekommititté         Ingegerd Bodin, Carina Pettersson, laila Ingvarsson och Lena Bergstedt.

Valberedningen         Vakant

Medlemsantalet var vid årets början 134 och vid årets slut 136. Föreningen har under året haft 10 protokollförda styrelsemöten samt 8 månaddsträffar och 3 utflykter.

Representanter på distriktsstämman den 14 april var Yvonne Björkman och Håkan Löthgren.

Yvonne Björkman har varit på ordförandeträff istället för Ove Trygg. Gunilla Säretun har återigen varit på kurs om hemsidan, så under 2024 hoppas vi på uppdatering av densamma.

Även detta år har många medlemmar deltagit i ljusstöpning.på hembygdsgården i Åkerby.Påden egna dagenhade vi 20 platser och dessa blev fullbokade.

Bowling och Boule har också spelats under året.

Månadsträffar och Utflykter.

9 januari På årets första månadsträff var det ett lite allvarligare tema på programmet. Det handlade om vad som kan vara viktigt att tänka på inför det som är oundvikligt för oss alla, nämligen att vi alla ska dö en dag. Fredrik Pettersson från Fonus som har lång erfarenhet, tog upp vad som kan underlätta för anhöriga.Det finns en lagstiftning att förhålla sig till och den reglerar tydligt hur arv ska fördelas, men ibland kan det vara befogat att skriva testamente. 42 medlemmar deltog.

13 februari Årsmöte. Välbesökt möte i församlingshemmet Pålsboda. Först fick deltagarna en ganska klurig tipspromenad med trafiktema. Vinnare blev Lasse Pettersson. Innan årsmötesförhandlingarna hölls parentation över de nio medlemmar som gått bort under 2022.Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar serverades kaffe och semla. Efter konstituerande möte ser styrelsen ut enligt följande Ove Trygg, Lena Bergstedt, Gunilla Säretun, Yvonne Björkman, Carina Pettersson Åke Säretun,Håkan Löthgren, Kjell Ackhammar och Birgitta Sund.Sven Bergstedt och Hans Lindgren valdes till ordinarie revisorer och suppleant blev Bengt Dennevi. Tomas Candell underhöll med sång och musik.

13 mars  Ett 40-tal medlemmar fick höra Gary Pearson sjunga både engelska och svenska 50-och 60-talslåtar

17 april Ibrahim Aitamimi från studieförbundet vuxenskolan gästade oss och berättade om hur han ensam kom till Sverige för 20 år sedan,efter att ha flytt från krig.Allt var nytt här,och det tog tid att lära sig leva i en demokrati.  Vi hade även besök av trollerikonstnären "Willardo" som visade prov på sin fingerfärdighet. Alla hade sina pålnböcker och mobiler kvar efter föreställningen som tur var.

15 maj Vi samlades vid kyrkans parkering för samåkning i egna bilar till Herrfallsäng.Där mötte vår kunnige guid Arne Holmer oss för en promenad i naturreservatet.Arne berättade mycket om alla blommor på ängen.Efter promenaden drack vi kaffe ur egna kaffekorgar. 35 medlemmar vandrade i det fina vädret.

Årets utflykt med Räkbåten ägde run den 12 juni,

Spommarytflykt till Vinön 24 juli. 45 medlemmar tog färgan till Vinön för att besöka Nygårds Rökeri, där serverades lunch som bestod av laxtallrik samt kaffe med paj.det blev även en presentation av Vinöns historia.

11 augusti. Hans Lindgren hade ordnat så vi fick se Cirkus Braziljack en av Sveriges 3 turnerande tältcirkusar. Vi fick bland annat se ett flygande trapetsnummer samt ett flertal motorcyklar samtidigt i en stålglob. 45 medlemmar kom till denna enastående föreställning.

Höstupptakt  14 augusti samlades vi återigen på Åkerby hembygdsgård för att starta upp höstens verksamhet. 54 medlemmar deltog i lekar och tipspromenad som vanns av Maj Kylevik. Mångkampens klara segrare blev Jan-Åke karlsson. kaffe och lunch serverades under dagen.dagen avslutades med underhållning av Jonny Fagerman.

12 september. denna träff ägde rum på "Gubbdagis" i Pålsboda. Medlemmarna fick se ett Pålsboda  miniatyr detta i form av en modell som visar hur Pålsboda såg ut 1937 och en somvisar nutid.

9 oktober var det dags för den årliga sillfesten 47 personer samlades i Församlingshemmet i Pålsboda för en trevlig afton. Det hela började med lite mingel och en tipspromenad.Sedan bjöds det på sillmacka från Handlarn och efter detta serverades kaffeoch kaka. Kvällens underhållare var Lotta Martinsson.

13 november 2 föreläsningar stod på programmetdenna måndagseftermiddag.Först fick vi lära oss lite om första hjälpen av Pekka Kaukonen,där han visade hur man ska agera vid olyckor och sjukdomsfall,han gick också igenom hur man använder en hjärtstartare. Nästa Föreläsare var Fredrik Pettersson från Fonus han tog upp att under de 35 år som han arbetat med begravningar har mycket ändrats. Ove tackade förreläsarna och uppmanade oss att röra på oss eftersom det kan förebygga fallolyckor. 35 medlemmar deltog

11 december ca 40 medlemmar deltog, Årets månadsträffar avslutades med lucia/julkaffe i Sockenstugan. Alla fick glögg innan den rejäla julsmörgåsen serverades. Kaffe, lussekatt och pepparkaka serverades också För underhållniingen denna eftermiddag svarade Annitha Pettersson från Pålsboda. Ove tackade alla för ett fint år och gav oss ett medskick att det är bra att röra på sig Han avslutade med att önska alla God Jul och Gott Nytt År.