Kort om Argentas bakgrund

Här är en kortfattad historik

Pensionärsföreningen Argenta bildades 1982 som lokalavdelning 637 inom SFRF - Sveriges Folkpensionärers Riksförbund. 1986 ändrades organisationens namn till SPF - Sveriges Pensionärsförbund och 2015 till SPF Seniorerna. Vi heter alltså numera SPF Senorerna Argenta Hällefors Grythyttan och våra medlemmar bor främst inom Hällefors kommuns tätorter Hällefors och Grythyttan. Vi har knappt 200 medlemmar.

Namnet Argenta är hämtat från latinets Argentum som betyder silver. Norr om Hällefors fanns på 1600.talet Sveriges näst största silverfyndighet, efter Sala. Namnet alluderar också på de flesta medlemmarnas hårfärg!

Inför 30-årsjubileet 2012 satte dåvarande ordförande Torolf Öhrn ihop en liten skrift om de gångna 30 åren. Du hittar den här. Vad vi sysslar med idag hittar du under fliken Aktiviteter.