Resa till Sofiero

Resa till Sofiero

Den 9/6 7:40 kom en alldeles ny Ramkvillabuss till Alvesta för upphämtning av SPF
resenärer. De hade inte hunnit strippa den så vi var tveksamma om det var rätt buss 
men väl ombord fick vi en bekväm sittplats. Efter ca. en timmas resa var det dags för förmiddagskaffe på Stenlundens hantverksbageri. Där var framdukat nybakta surdegsfrallor bakat från grunden med naturliga råvaror utan tillsatser, konstgjorda färgämnen eller aromer. De sålde också bröd, bakverk och gamla sädesslag t.ex. Ölands vete m.m. 
Vid Sofiero tog en lokal guide emot oss mycket kunnig och intressant att lyssna på. 
Intresset för Sofieros rhododendron är enormt och under sen vår och tidig sommar förvandlas parken till en färgsprakande explosion. Det är svårt att förklara skönheten för någon som inte har varit på plats. Sofieros rhododendron måste upplevas. Efter en timmas vandring i parken var det dags för lunch som vi fick äta i matsalen på slottet med utsikt mot havet. Mycket välsmakande kalkonfilé med diverse tillbehör och kaffe. Efter lunchen var det fri tid för egna vandringar i trädgården och ravinerna 
där det finns tusentals rododendronbuskar i över hundra arter.  
Vi åkte ett kort stycke till Vikens tomater där man kunde handla diverse grönsaker, tomater och trädgårdstillbehör.  
Färden gick vidare på småvägar till Flickorna Lundgren på skäret och 
trädgårdscaféet. Där serverades bryggkaffe ur kopparkannor till vinerbröd och 
vaniljhjärtan. Bedårande utsikt mot havet.   
På hemfärden stannade vi i Ljungby för mer mat eller kaffe för de som önskade.  
En mycket sevärd och innehållsrik dagsresa som kan rekommenderas. 


Karl-Magnus Svensson