Kalabalik i fabriken

Lyckad bussresa med nytta o. nöje.

Söndagen den 10 aug. följde 14 SPF:are från Bor-Rydaholm med en bussresa till Falkenberg, som Ryssbybygdens buss ordnat. Passagerarna klev på bussen från olika ställen, en del hoppfulla medan andra var lite avvaktande med för många glädjeyttringar. Vi blev över 50 pensionärer efter sista påstigningen. Som lite tidsfördriv kombinerat med nytta ordnade Arvid A. 28 kluriga fågelsynonymer som skulle bearbetas på ditvägen. T.ex. nybörjare skulle bli Gröngöling, skräcken = Fasan och sädesgnäll= Kornknarr.

På Kvibille Gästgivargård intog vi rökad laxlunch innan vi for vidare till Vallarnas friluftsteater i Falkenberg. Årets tema var: ”Kalabalik i Fabriken” vilket vi fick se och höra. Det var duktiga skådespelare som kunde veckla in det mesta i otroliga intriger och förväxlingar. Trots svårigheter med det mesta så blev det bara till slut. Allt detta frambringade rikligt med skratt och applåder från den nästan fullsatta publiken, i det enormt vackra vädret med idel solsken. Detta var årets sista föreställning av denna grupp.

På hemvägen fikade vi i Kvibille innan vi meddelade de rätta svaren på fåglarna. Otroliga 26 rätt hade Liselott och Christer W. från vår förening. Inte ens ornitologer som var med hade så många rätt. Det var inte lättlöst att mörk fegis =svartmes, man med hett humör= Brushane och kyrklig man= Domherre. Vid hemkomst verkade alla glada men lite trötta……

Arvid Andreasson