Medlemsmöte med studieupptakt 2017

• Livliga "studiecirkelsamtal"
  • Torbjörn Jonsson tolkar Elvis

Medlemsmöte med studieupptakt 2017-09-21

Det blev ett välbesökt möte där ca 50 av våra medlemmar var närvarande. Vi gästades av artisten
Torbjörn Jonsson som med en härlig basröst tolkade några av Elvis Presleys många välkända ballader. Man skulle kunna ana att det var Elvis själv som var på besök.

På besök var också vårt kongressombud Rita Evesson, som rapporterade från årets kongress i Gävle. Det var många motioner som hanterades och för första gången prövades, med framgång, ett digitalt kommunikationshjälpmedel, där deltagarna kunde se och läsa motionerna och också rösta i de olika valen. Kongressen lade fram tre politiska program för: Vård och omsorg, Seniorrespekt och Konsumentpolitik. Den för oss viktigaste frågan som vi måste ta hänsyn till är att kongressen beslöt att höja medlemsavgiften med 30 kr fr o m år 2019.
Vårt Försäkringsombud, Karl-Åke Karlsson, rapporterade från en utbildning på Katrineberg i försäkringsfrågor och fastighetsfrågor. Vi fick veta mycket om våra förmåner hos försäkringsbolagen och Karl-Åke bad oss att se över vårt eget försäkringsskydd. Tanken väcktes också om en studiecirkel kring processen kring en fastighetsförsäljning.
Vår studieledare Astrid Karlsson presenterade tre tänkbara studiecirklar för det kommande året: Huseby och Florence Stephens, Fågelskådning och en Bokcirkel. Dessa tre förslag blev i det närmaste fulltecknade direkt och kommer att genomföras. Medlemmarna fick också själva lämna egna förslag på studiecirklar och flera intressanta kom upp. Vi skall se om vi kan hitta studieledare till några av förslagen och återkommer nästa verksamhetsår (2018) i ärendet.
Inledningsvis hade vi alla fått njuta av goda köttfärspajer och en utsökt sallad. Avslutningsvis fick vi smaka några utsökta bakverk vid härligt dukade bord!
Tack till alla som hjälpt till att fixa denna trevliga och informativa kväll!
Hans Carlsson