Besök på Falkenbergs Terminal

• Claes hälsar oss välkomna till Terminalen.
  • Förväntasfulla besökare.
  • Fredrik visar en lagerhall.
  • Här ligger stora delar av vinterns vägsalt.
  • Vackra fartygsmodeller pryder konferensrummet.
  • Terminalområdet på storbild.
  • Claes hälsar oss välkomna till Terminalen.
  • Förväntasfulla besökare.
  • Fredrik visar en lagerhall.
  • Här ligger stora delar av vinterns vägsalt.
  • Vackra fartygsmodeller pryder konferensrummet.
  • Terminalområdet på storbild.

Besök på Falkenbergs Terminal AB

Den här kvällen den 18 oktober 2017 fick vi "inlandskrabbor" en verklig insyn i vad som händer i Falkenbergs hamn. Vi var inbjudna på ett studiebesök på Falkenbergs Terminal AB som hanterar gods som passerar hamnen. Vår värdar Peter Sevholt, Clas Swenson och Fredrik Swenson guidade oss runt på det stora hamnområdet och vi fick också besöka de stora förvaringshallarna. Falkenbergs hamn har inriktat sig på att vara en så kallad "Bulkhamn" d v s att man hanterar stora mängder av råvaror t ex salt, torv, bark, sten och skrot. Samtidigt bedriver man färdigvarulagerverksamhet åt t ex Essity (tidigare SCA) och genomlastningslager för t.ex. gipsplattor. I verksamheten ingår också en s.k. Konverteringsanläggning där man kan förpacka eller packa om varor i lämpliga förpackningsstorlekar som t ex storsäckar till småsäckar.
Terminalbolaget är sedan 2002 ett privatägt bolag då Swensons Skeppsmäkleri och Falkenbergs Kommuns Terminal AB slogs samman. Synergieffekterna var uppenbara genom den gemensamma infrastrukturen hamn och befraktning och närheten till riksvägar och järnväg. Bolaget ha idag drygt 30 medarbetare och har en modern maskinpark för lastning och lossning. Terminalens 50000kvm lagerutrymme utvecklas och under 2018 kommer ett nytt stort saltlager att uppföras för ett tidigare Halmstadbaserat saltföretag.
Vi 23 besökare, som tagit chansen, fick en verklig upplevelse och en synnerligen gedigen information och vad som händer på ett hamnområde. Ett stort tack till våra värdar och tack för er generösa gästfrihet med fika och föredrag!

Hans Carlsson