Månadsbrev Februari 2024

Tving 2024-01-31

Månadsbrev februari
Den här månaden är speciell vart fjärde år. Den innehåller då en skottdag, den 29 februari. I år är det skottår.
Ordledet skott i skottdag och skottår är besläktat med inskott och betyder här alltså att något skjutits in. Vart fjärde år måste man sätta in en extradag, en skottdag, för att kalenderåret ska stämma med solåret. Ett år som på så sätt får 366 dagar i stället för 365 kallas skottår. Det finns mycket intressant att läsa på nätet och i uppslagsböcker om man vill veta mera om detta tidräkningsfenomen.

Vad har hänt sedan sist?
Vi hade grötfest i Tvings församlingshem med 37 deltagande. Menyn var mycket bra och underhållningen likaså. Den senare – Minnenas melodi – svarade Caroline och Thomas Broström och Lars Jolin för. En grupp som fick varma applåder.

Vad pågår nu?
Som vanligt. Planering och uppföljning av befintliga planer.

Vi tittar framåt.
Årsmöte den 12 februari i Byahuset, Eringsboda. Kallelse på särskilt blad. Vi hoppas på stort deltagande. Distriktsordförande Nils Ingmar Thorell leder mötet. Jag passar på att bifoga erforderliga årsmöteshandlingar även om du fått vissa redan. Det gäller

·      kallelse till årsmötet

·      verksamhetsberättelse 2023

·      verksamhetsplan 2024

·      dagordning för årsmötet

·      valberedningens förslag till valen

Styrelsen kommer att föreslå att föreningen höjer sin årsavgift till 45 kr. Gäller fr o m 2025. Tillsammans med förbunds- och distriktsavgift blir det 250 kr. Förbundet höjer nämligen samtidigt sin avgift från 160 till 190 kr medan distriktet ligger kvar på 15 kr. En rimlig och motiverad höjning.
Påminnelse om anmälan till Åke eller Birgit senast den 5/2 om man vill delta i måltiden efter årsmötet. Den kostar inget extra.

Även om dagen inte är speciell för SPF Seniorerna kan man påminna om den 14 februari – Alla Hjärtans Dag.

Information om månadsmötet den 26/2. Besök av Ekenbergs auktioner. Programmet kanske kan likna en ”loppisskola”. Vad är värdefullt- har ett värde, vilka saker/objekt är inne? Ser marknaden lika ut i världen eller…?

Tack för mig! (mig = Åke)
Jag har meddelat valberedningen att jag avsäger mig de flesta av mina uppdrag i föreningen. Den är ju en pensionärs-/seniorförening men det betyder inte att de äldsta nödvändigtvis måste sysselsättas särskilt. De har ofta nog med sig själva. Jag har trivts mycket med mina uppdrag och ångrar inte en minut att jag åtog mig dem men nu är det bra.

Tack för förtroendet jag känt från er!
Jag önskar den nya styrelsen, som väljs den 12 februari, all lycka i sitt arbete!

Åke J