Verksamhetsåret 2022

SPF SENIORERNA ERINGSBODA-TVING
VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR 2022.

Styrelsen för SPF Seniorerna Eringsboda-Tving får härmed avge följande verksamhetsberättelse för år 2022.

STYRELSE.
Styrelsen har under verksamhetsåret 2022 bestått av följande 11 personer.
Ordförande Jan-Owe Kullenbert, vice ordf. Åke Jeansson, sekr. Birgit Jedhammar, kassör Ulf Fridvall, Linda Böhme, Vivi Magnusson, Leif Söderlund, Inez Svensson, Birgitta Runesson, Ann-Kerstin Håkansson samt Arne Sörlöv.

MEDLEMMAR.
Föreningen hade vid årsskiftet 149 registrerade medlemma
4 medlemmar har avlidit under året och 10 medlemmar har tillkommit under 2022. Under våren gjorde Förbundet en rensning i medlemsregistret vilket innebar att flera personer som kvarstått som medlemmar utsorterades. För vår förening var det 12 medlemmar.

EKONOMI.
Föreningens ekonomi framgår av separat resultat- och balansräkning.

MÖTEN.
Föreningen har under året haft 11 protokollförda styrelsemöten. Utöver årsmötet har 12 sammankomster avhållits i form av månadsmöte, resor och utomhusaktiviteter.

SAMMANFATTNING AV ÅRETS VERKSAMHET.
Verksamhetsåret 2022 inleddes tack och lov utan de tidigare covidrestriktionerna så hoppet fanns att vi skulle kunna återgå till det mer normala i föreningslivet. Vid en summering av året kan vi konstatera att vi haft många sammankomster med både musikframträdanden och med intressanta föredragshållare. Tyvärr har studiebesöken uteblivit och detta har berott på att de företag vi varit i kontakt med fortfarande har varit restriktiva.
Året började med att vi var närmare 40 medlemmar som samlades till ”grötfest” i Tving där Curt Böhme spelade skivor till kaffet.
Då allt inte hade återgått till det normala fanns det fortfarande anledning till att vara försiktiga. Vi fick därför flytta på vårt årsmöte från februari till den 11 april 2022 då vi även avnjöt den traditionella påskbuffén I Byahuset i Eringsboda.
Under mars hade vi två sammankomster. Dels träffades vi vid Skärsjön i Tving för att ta en promenad i guds fria natur dels hade vi månadsmöte då vi blev underhållna av ”Bälgakompisarna” som bjöd på mycket glad musik och i maj fick vi sedan lyssna till Ingemar Lönnbom som kåserade om gamla ortsnamn i Blekinge.
Under våren 2022 började vi också med ett nytt inslag i vår verksamhet då föreningen införskaffade en matta för ”mattcurling” så varje fredag mellan kl. 10.00 och kl. 12.00 har ett antal entusiaster träffats för att spela och umgås. Det har inte varit något tvång att spela ”mattcurling” utan tanken är att även den eller de som bara vill komma på en fika och social samvaro skall kunna göra detta.
Vidare har vi träffats på ”Gölabacken” i Eringsboda för att grilla och lyssna på Claes och Eva, tagit en båttur med ångaren ”Thor” på Helgasjön tillsammans med medlemmar från SPF i både Sillhövda och Rödeby. Turen avslutades med lunch på Araby Värdshus.
Höstens aktiviteter har sedan gått vidare och vi har fått lyssna bland annat till musik av Mikael Wiehe och Björn Afzelius som framfördes av ”Treklang” från Asarum, vi har ätit kroppkakor i Byahuset, företagit en båtresa mellan Karlskrona och Gdynia, musikfrågesport med två glada spelemän från Osby och lyssnat till Thomas Rosendal som kåserade om ”Fader Gunnar min Fader”.
Finalen på verksamhetsåret var Julbordet på Eringsboda Brunn den 12 december 2022 då vi samlade 70 hungriga medlemmar som njöt av julens alla godsaker.

ÖVRIGT.
Vi kommer även i fortsättningen att träffas varje fredag I Byahuset, Eringsboda mellan kl. 10.00 och kl. 12.00 för olika aktiviteter, social samvaro och utbildning på mobiltelefoner vad avser hantering av olika app-ar.
Föreningen finns representerad i KPR (Kommunens pensionärsråd) i såväl Karlskrona som Ronneby kommuner.

AVSLUTNING.
Vi kan se tillbaka på ett givande verksamhetsår då vi lyckats genomföra våra planerade aktiviteter utan inskränkningar på grund av ökad smittspridning.
Glädjande för vår förening är att vi under året fått 10 nya medlemmar som vi hälsar välkomna.
Med dessa ord vill styrelsen för SPF Seniorerna Eringsboda-Tving tacka för  verksamhetsåret 2022 och ställer härmed sina platser till årsmötet förfogande.

Eringsboda / Tving den 9 januari 2023.

Jan-Owe Kullenbert        Åke Jeansson           Birgit Jedhammar

Ulf Fridvall                        Linda Böhme            Leif Söderlund