Historik Lidhults SPF

SÅ HÄR BÖRJADE DET

Sammanställning skriven av Anne-Mari Erlandsson 2012-03-29

Seniorernas glada förening är 40 år gammal. Den bildades sommaren 1971. Den 8 juli, vid sammanträde på Lidhults Hotell redogjorde Länsföreningens ordförande Gunnar Bergqvist, Ljungby, för en sådan förenings ändmål och verksamhet. De 36 närvarande beslöt enhälligt att starta en lokalavdelning av Kronobergs Opolitiska Pensionärsdistrikt. Årsavgiften fastställdes till 5 kr. Olika aktiviteter diskuterades livligt. Vid ett styrelsesammanträde samma dag valdes Margareta Dahl-Larsson till ordförande, Oskar Lafveskans till sekreterare och Agnes Smidfelt till kassör. En utflykt till Grevie och Hyllinge i Skåne 5 september ordnades i samarbete med Hembygdsföreningen. 16 september var det medlemsmöte i Tofthultsgården med föredrag av komminister Nils Simonsson om Prästdräkten i Sverige under tidernas lopp. 18 oktober kåserade Winnie Törnqvist, Jönköping om Minnen av gamla hon mött. Föreningen ordnade julfest i Kommunhuset, då Harald Johansson, Björkenäs underhöll med musik. Alla möten var välbesökta av 40 – 50 glada pensionärer. Medlemsantalet var vid årsskiftet 57. Vid årsmötet 10 februari 1972 lyckönskade kyrkoherde Sven Colliander Pensionärsförening i Lidhult nr 38 till en lyckad start. Det var så det började. De glada seniorerna fortsätter nu på 2000-talet med intressanta resor och julbord, underhållning med musik och sång. Moderna spel som Bingo och Boule, datakurser och kamerabilder på TV-skärm. Information om hörselskador och hörapparater, trafikregler och reflexer. Dessutom samarbetar vi med pensionärsföreningarna i Vrå och Odensjö.
Föreningen gick samman med Vrå SPF den 28 februari 2014 och heter nu Vrå-Lidhult SPF.