Historik Vrå SPF

Vrå SPF

Vrå pensionärsförening startade 17 april 1975. Den hette då KOP Kronobergs Opolitiska Pensionärsförening. Vid starten hade föreningen 35 medlemmar.
Som första styrelse valdes Gunnar Johansson, Vrå till ordförande, Helga Johansson, Abbeshult till sekreterare och Gunnar Persson, Solgärde till kassör. Övriga ledamöter som valdes var Gunnar Johansson, Hyhult och Maja Persson, Ljushult. Till suppleanter valdes Anna Nilsson, Joel Gummesson. Anna Persson, Hilda Svensson och Gustav Karlsson.
Revisorer blev Gunnar Bengtsson och Hildur Bjersér och revisorsuppleanter Ida Johansson och Evert Persson.
Medlemsavgiften var 10 kr och avgift för kaffet 4 kr. I december samma år ordnades julfest med tomte och luciatåg under ledning av Ann-Marie Flink. På styrelsemötet 1975 lottade man vilka som var i tur att avgå, men inte både ordförande och kassör. Man beslöt även att närvara och lämna en blomma vid avlidnas jordfästning samt att lämna en blomma till de som fyller 90 år. På våren hade man utöver årsmöte ytterligare ett möte och på hösten 2 möten.
1976 anslöt man till SPRF Sveriges pensionärers riksförbund. 1978 höjdes medlemavgiften till 15 kr. 1985 fanns 45 medlemmar. Det ordnades oftast en heldagstur och en eftermiddagstur varje år.
Föreningen gick samman med Lidhults SPF den 28 februari 2014 och heter nu Vrå-Lidhult SPF.