Resa till guld och gröna skogar

På denna resa har vi plockat ihop ett program som spänner från historien om en av dåtidens rikaste guldkungar, till varför halmen är så betydelsefull för Dalsland samt varför mekkat för alla göttegrisar ligger i vårt grannlän.

• Baldersnäs Herrgård
  • Svanskogs Hembygdsförening
  • Kaffestund på Svanskogs Hembygdsgården
  • Lunch på Baldersnäs Herrgård
  • Halmmuseum
  • Utsikt från Majberget
  • Baldersnäs Herrgård
  • Svanskogs Hembygdsförening
  • Kaffestund på Svanskogs Hembygdsgården
  • Lunch på Baldersnäs Herrgård
  • Halmmuseum
  • Utsikt från Majberget

Dalsland – Resa till guld och gröna skogar, 18/10-22.

Bussen fylldes till nästan sista plats med påstigning vid Väse k:a och i Skattkärr. Första målet var Svanskogs Hembygdsgård, där vi togs emot med gästfrihet och gott förmiddagsfika. F.d. operasångerskan Gunnel Eklund berättade om den nybyggda hembygdsgården som nyligen blev färdig. Den gamla brann ner till grunden 2019 och mycket av bygdens dokument och in-samlade föremål gick förlorade. Hon gav oss också berättelsen om bygdens store son, John Brynteson. Han bodde under många år i Amerika, där han gjorde ett stort guldfynd, enligt uppgift värderat till 600 miljoner dollar i den tidens (1898) penningvärde. Så småningom kom han tillbaka till Svanskog och står bakom de flesta investeringar som är gjorda i bygden.

Nästa plats att besöka var Baldersnäs Herrgård. En imponerande gård med storslagen huvudbyggnad och ekonomibyggnader. En god lunch avnjöts i de vackra rummen. Platsen kan tyckas vara lite ”vid sidan om”, men är värd ett besök, inte minst tack vara det vackra läget.

Halmens Hus på Majberget i Bengtsfors var nästa mål. Bygden har en lång tradition av halmarbeten och här fanns ett muséum och butik där imponerande arbeten visades och även kunde inhandlas.

Sista stoppet gjordes vid Dals Konfektyrfabrik, också i Bengtsfors. Fabriksförsäljningen bjöd på förrädiskt låga priser och påsarna fylldes i den lockande lokalen.

Efter en behaglig återresa i en av Väsebussarna fick dagen arrangörer, Bodil och Britt-Marie, välförtjänt tack för en mycket trevlig dag.

LW