Pilgrimstapeten 2024

Pilgrimstapet, blivande världsarv, skrädmjöl och bästa hamburgaren.
Torsdagen den 5 september 2024

• Pilgrimstapeten i Sysslebäck

Nu är det inte hemligt längre. Vi har plockat ihop ett program med ett innehåll och ett pris som vi tror tilltalar många av våra medlemmar.
Boka därför in torsdagen den 5 september redan nu.

Kl 07.30 respektive 08.00 reser vi från Väse Kyrka respektive Coop Skattkärr. I bussen får vi information om det spännande arbete som pågår att göra Finnskogen till ett världsarv inom UNESCO. Vårt första stopp blir fika vid Norra Råda rastplats.
Väl framme i Sysslebäck är det dags för buffelunch på Nedergården Vilt och Natur. Mätta och belåtna åker vi till Utmarksmuseet. Här får vi guidning och kan bese den imponerande Pilgrimstapeten, en 40 m lång bonad, inspirerad av Bayeux tapeten i Frankrike. Linneväven broderad med ullgarn skildrar Pilgrimsleden från Hammarö till Trondheim.

Vid 15 tiden vänder bussen söderut via E45. Vi stannar till vid Stöpafors Kvarn där det unga ägarparet visar oss skrädmjölskvarn och rosteri. Innan vi åker vidare ges vi möjlighet att köpa en hamburgare, ta ett glas eller vad magen vid aktuell tidpunkt längtar efter på Diner 45.

Vi beräknar vara hemma vid ca 20.00.

Pris per person är 350 kr (Icke medlemmar 450 kr) inkl resa, fm & em kaffe, lunch och guidningar. Mat på Diners ligger därutöver. För att underlätta för kocken på Diners har vi lovat att göra en föranmälan på vilken typ av mat vi önskar äta. Meny bifogas denna inbjudan. Välj rmaträtt och meddela nummer vid anmälan.
Avgiften erläggs med Swish 123 486 92 36 eller via PlusGiro 380 87-3. Ange vad betalningen avser samt namn vid flera personer.
Vänta inte med din anmälan. Senast 18 augusti vill vi ha din anmälan. Ring Bodil Swenson, 0768-41 96 00 eller Anci Ryman, 0706-49 59 34.

Beställ din buffelunch här