Cecilia af Jochnick

8 mars kåserade Cecilia af Jochnick på Vårt hus

Cecilia af Jochnick

Den 8 mars kåserade Cecilia af Jochnick på Vårt hus i Skattkärr med ämnet Konsten att åldras. Cecilia hade delat in pensionärslivet i fyra olika perioder. I period ett är det bara positivt. Man slipper väckarklockan, man har tid att göra roliga saker och söndagskvällarna är fridfulla.

I period två och tre blir det tråkigare. Telefonen är tyst, man saknar arbetskamraterna och det händer för lite.

I period fyra planar det mesta ut. Man har åter igen lärt sig att njuta av friheten, gå med i föreningar, gå på kurser osv. Cecilia själv, som av och till under anförandet spelade dragspel för oss, rekommenderade en dragspelskurs. Ville vi inte musicera fanns det många andra kurser att delta i sa hon.

Allt var underhållande med många skratt men också tänkvärt. Vi var ett trettiotal medlemmar som deltog. Det hela avslutades med kaffe och kaka ordnat av festkommittén.

Sven Arne Kraft