Värmlands Bussveteraner

Veteranbussutflykt 2022

• Sj buss från vänstertrafikens dagar
  • Bengt-Olof Andersson, ordförande i Värmlands Bussveteraner, framför en klassisk stadsbuss i Karlstad
  • Gunnar Johansson vid en postbuss från 1932
  • Bussen från 1932 har gått på Paris gator
  • Spf åker tur i veteranbuss
  • Sj buss från vänstertrafikens dagar
  • Gunnar Johansson vid en postbuss från 1932
  • Bussen från 1932 har gått på Paris gator
  • Spf åker tur i veteranbuss

Veteranbussutflykt onsdagen den 27 april 2022

Vi var 21 medlemmar som samlades vid Lantmännens gamla lokaler i Alster. Först informerade Gunnar Johansson om Veteranbussföreningen och dess bussars historia.

Vi fick ta del av många intressanta och fantastiska historier om de olika bussarna.

För oss som delvis varit med om de här gamla bussarna väcktes många minnen.

Vi gick också runt och tittade på och i bussarna. Gunnar Johansson och vår chaufför

Bosse Rudfeldt gav oss ytterligare spännande detaljer, t ex om en buss som gått i Paris, om en som fraktat fältpost längs norska gränsen under beredskapstiden och om en postbuss som gått i Klarälvsdalen.

Därefter vidtog en busstur med Bosse Rudfeldt som chaufför i en buss som var specialgjord för trånga fjällvägar. Denna buss hade fraktat massvis med Trollstigenturister i Norge. Målet för resan var Rotnäs gård där vi blev väl omhändertagna och serverades kaffe med tilltugg.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig dag med Veteranbussföreningen.