Båtutflykt med RAN

Den 3 juni samlades 29 SPF-are från Väsby för en utflykt med passagerarbåten RAN.

Vi gick ombord vid Logårdstrappan där en guide hjälpte och hälsade oss välkomna. Kaptenen tog sedan sikte på Masthamnen där han svängde in. Han kunde också meddela att flytvästar fanns för samtliga passagerare. Vi fick därefter en fantastisk upplevelse av Hammarby Sjöstad från sjösidan. Guiden pekade ut och berättade om de sevärdheter som vi passerade. Sedan fick vi slussa för att komma upp i Sickla kanal, som inte var mycket bredare än RANs bredd. Vi serveras också kaffe med bulle. Sickla sjö öppnade sig sedan och utmed stränderna låg där både gamla och nya hus. De gamla var tidigare tjänstebostäder för anställda vid Atlas Copko. Nu kommer vi ut på Järlasjön som är vårt resmål och där RAN har sin hemmmahamn. Vi går runt sjön och kan notera mycket fina villor med sjötomt. Där såg vi också flervåningshus byggda på pelare ute i sjön. Inne i Kyrkviken entrade RAN en brygga så vi kunde gå iland. Båtturen som tog 1½ timma var nu avslutad. Där fanns en busstation med linjer in till stan. Detta var en mycket trevlig båttur. Solen sken mesta tiden och att det kom några dropp gjorde inget, för RAN hade tätt tak.
De som var tidigt ute fick också möjligheten att se Beridna Högvakten på väg upp till vaktavlösningen på slottet.

RANs historia
Efter att ha fått Sickla sluss att fungera ville Gunnar Rosberg att en passagerarbåt skulle trafikera farleden från Stockholm till Nacka. Efter att letat lämpliga båtar, och även frågat vad en ny båt skulle kosta hittade han en dag RAN i en tidning med båtannonser. Kraven på en passagerarbåt för sträckan Hammarby sjö - Järlasjön (i Nacka) var bla att den skulle vara grundgående för att klara slusströskeln mot saltsjön, låg nog att gå under Nackanäsbron (höjd 2,5 meter) och naturligtvis inte större än vad Sickla sluss klarar (ca 5 x 20 meter).
RAN byggdes 1913 på Schuberts varv i Saltsjöbaden. När hon levererades hette hon Skogsö. Ett namn som hon bara fick ha i ett år eftersom Waxholmsbolaget köpte båten 1914 och döpte om henne till RAN. Hon var sedan i Waxholmsbolagets ägo till 1980. Mellan 1980 och 1991 har hon haft diverse privata ägare.
I maj 1991 köpte Gunnar Rosberg RAN för 75.000 kr. Båten var då i mycket dåligt skick. Under två år renoverades och byttes mycket ut. Inredningen fick byggas upp på nytt, toalett med septiktank samt ett pentry installerades.
På sensommaren 1993 kunde RAN göra sina första turer med passagerare. Då var båten färdigrenoverad och hade fått godkänt passagerarcertifikat för 30 personer från Sjöfartsverket.
From 1994 har RAN gått i chartertrafik i Järlasjön och Stockholms farvatten.

Klicka och kolla i Bildgalleriet
/// Kenne