Rundturen med buss

Rundturen med buss den 18 september gick till vår grannkommun i väst Upplands-Bro. Som vanligt på våra bussturer var Lars Wahlström vår guide. Att han har så god kunskap om Upplands-Bro beror på att under många år arbetade som lärare där och senare även som tjänsteman på kommunhus.

• Vår bekväma buss
  • Vår guide Lars Wahlström
  • Utanför Håtuna kyrka
  • Vår ciceron Anna i Håtuna kyrka
  • Bro Hof Slott
  • Lejondals Slott
  • Galopp
  • Fjärrvärme
  • Lunch - Kungsängens Golfklubb
  • Färdledare Ulf Garding
  • Vår bekväma buss
  • Vår guide Lars Wahlström
  • Utanför Håtuna kyrka
  • Vår ciceron Anna i Håtuna kyrka
  • Bro Hof Slott
  • Lejondals Slott
  • Galopp
  • Fjärrvärme
  • Lunch - Kungsängens Golfklubb
  • Färdledare Ulf Garding

Första stopp gjorde vi vid Håtuna kyrka. Där tog Anna emot. Hon är kyrkvärd, eller möjligen kyrkvaktmästare, och kunde på ett härligt sätt berätta kyrkans historia som börjar redan på 1000-talet. En märklig sak är att kyrkan i vapenhuset, har en stor runsten placerad. Det har nog ingen annan kyrka. Dopfunten hade en gång i tiden sålts i brist på pengar. Hade sedan under en tid använts som vattenkar för hästar ute i en hage innan den återfördes för att användas vid dopen igen.
Vad som framkom av alla vapensköldar och det stora antalet gigantiska gravplatser var, att många adelsfamiljer haft sin hemvist i kommunen. Därför kunde Lars visa oss många slott och herrgårdar. Ett icke så gammalt herresäte som vi besökte var Bro Hof Slott som är fantastigt vackert omgivet av sin internationellt välkända golfbana, där Scandinavian Masters spelats. Vi fick också se Lejondals vackra röda slott.

Kommunen har två tätorter, Upplands-Bro och Kungsängen. Vi fick fin guidning genom båda. Vad vi konstaterade var att hela kommunen var uppgrävd med stora djupa diken. Ett stort värmevärk byggs nämligen och i dikena läggs fjärrvärmerör. Det innebar stora svårigheter för busschaffören att komma in till centrum av  Kungsängen på grund av avspärrningar. Vi fick komma in genom grindarna till Bro Park och se den nya galoppbanan som ersätter Täby galopp. Däremot fick vi inte komma in genom grindarna till Svea Livgarde I1, utan bara betrakta entrén.

Lars pekade också ut husen där kända personer bor eller bott, som exempel Gert Landin, Lars Ekborg och sönerna Dan och Anders.
En stor höjdpunkt var naturligtvis lunchen, som vi intog vid Kungsängens Golfklubb.

Det är fantastiskt vad mycket nytt och intressant man kan få lära och uppleva under en liten busstur på dryga 4 timmar.
Initiativtagare och färdledare för dessa rundturer är Ulf Garding, som ska ha ett stort tack. Vi är många som hoppas på flera liknande rundturer.
Kom gärna med förslag på rundturer med buss till Ulf Garding       ulf.garding@spfvasby.se

/// Kenne ///