Verksamhetsberättelse 2019

Verksamhetsberättelse för SPF Seniorerna Örserum 2019

Medlemsantalet var vid årsskiftet 2019-01-01 162 personer och vid årets slut 162 personer, några som avlidit och några nya medlemmar.
Under verksamhetsåret har vi haft 6 styrelsemöten.
Årsmöte hölls den 4 februari. Innan årsmötesförhandling informerade "Familjens Jurist" Linnea Ludwigsson om Framtidsfullmakt. Årsmötet började sedan med att Stig Rickemark höll parentation över sex medlemmar som avlidit under året och avslutade med den vackra dikten "Vad är Tid". När alla val var gjorda och styrelsen fått ansvarsfrihet för den tid revisionen omfattar avtackades Stig Rickemark och Ingrid Olsson från valberedningen, Bror Skoglund som ersättare i resekommittén, Birger Stenqvist som rekryteringsombud och Gun Rensfeldt som studie- och bidragsombud. Reseträff den 18 februari där en av våra reseledare, Bengt Carlsson, visade ett härligt collage av bilder från förra årets resa runt Vänern med höjdpunkten, ett besök på Lars Lerins Sandgrund. Ordförande bad om förslag på kommande resa och olika alternativ diskuterades. Den 4 mars kom många medlemmar på vårt möte trots regn och blåst. Dagens gäst, som lämnat sent återbud, ersattes med den äran av tre SPF förmågor. Vid dragning av friskvårdskorten delades det ut 8 vinster bland dem som lämnat in kort före 28 februari. På månadsmötet den 1 april pratade vårt hälsoombud Inga Hjort om att "Det är aldrig för sent att må bättre" och vi fick lyssna på underhållning av Gabriel Djärf. Nästa möte hölls den 6 maj tillsammans med Tenhults SPF och började med en trevlig tipspromenad där ett par från vår gästförening fick flest rätt. Därefter beskrev meteorolog Joel Melin, med glimten i ögat, hur "En dag som meteorolog på TV" kan se ut. Mötet avslutades med att resekommittén redogjorde för sensommarens tredagarsresa till Danmark med besök i Köpenhamn, Århus och Skagen
Årets Kolmila tändes den 18 maj och besöktes av ett stort antal intresserade som med god aptit smakade påkolbullar och kaffe. Den 14 maj inbjöd SPF Seniorerna Visingsö till bilrally och den 20 maj blev det utflykt till Kleven där vi njöt av Klevens goda ostkaka. Nationaldagen 6 juni firades på Hembygdsgården med tal av Anders Larsson och musik och sång av Stefan Rensfeldt. Kaffekorgen kom fram och med den trevlig gemenskap.

Hösten inleddes traditionsenligt med Sillfest för 55 personer på Smålandsgården den 5 augusti där vi trakterades med mycket sill och fisk. Den 26-28 augusti gjorde vi årets SPF resa Till Danmark. Bra resesällskap, mat, guidning och en perfekt organisation blev till en minnesvärd resa där höjdpunkten var ett besök på Skagen. Den 2 september inledde Tamara Lorentzon mötet med att berätta om familjens vision för Smålandsgården vilket innebar att vi måste byta plats för våra möten. Därefter underhöll Erik Moreau, känd från Bluegrass i Gränna, med härlig musik och sång. Måndagen den 7 oktober bytte vi lokal till Missionshuset i Örserum. Biträdande smittskyddsläkare David Edenvik berättade i ord och bild runt "infektioner och vaccinationer hos äldre" på ett sätt så alla lyssnade andäktigt i 1,5 timme. Information om HLR-utbildning och vår kommande julresa avslutade mötet. Den 4 november sjöng Agnes Evertsson "Mormors favoriter" och vårt hälsoombud pratade om "Sex och relationer för äldre". Den 1 december gjorde vi en uppskattad julmarknadsresa till Tjolöholms slott. Trots regn och blåst var alla på gott humör. Årets Julbord lockade 99 seniorer. Tomtar, luciatåg från skolan i Örserum, underhållning, allsång, julklappar till barnen, blommor, diktläsning och julevangeliet avslutade verksamhetsåret på Smålandsgården den 2 december 2019.

Promenader, spinning, core, yoga, qigong och boulespel har engagerat medlemmar att röra på sig under hela året.
Vår förening har samarbetat med SPF Brahe-Grenna vid lotteriförsäljning under sommaren i Gränna Hamnallé.
På Örserumsdagen den 3 augusti bakade och sålde damerna i vår förening kaffe med dopp.

Örserum den 28 januari 2020

.............................................. ..............................................
Britt-Marie Andersson, sekr.          Tore Johansson, ordf.