Välbesökt månadsmöte

SPF Seniorerna hade månadsmöte den 16 april med ett 80-tal medlemmar närvarande.

Peter Persson från Livsviktigt Hjärtochlungräddning höll en genomgång hur en hjärtstartare fungerar. I Sverige sker det i genomsnitt ett hjärtstopp i timmen dygnet runt. Det allra viktigaste man skall göra är att påbörja HLR – hjärtochlungräddning. Och det skall man fortsätta med så länge det behövs. Man skall alltså inte lämna den som behöver hjälp utan låta någon annan hämta en hjärtstartare.

Peter visade hur en hjärtstartare ser ut och påpekade att det finns olika utseenden. De har dock alla gemensamt att de instruerar vad man skall göra. Maskinen talar om att man skall ta av kläderna på överkroppen och fästa elektroderna. Hur framgår av instruktionen. Om allt görs rätt är det klart för en elstöt och då skall man inte röra personen utan stå en bit ifrån. Man kan göra fler stötar om det behövs. Och fortsätta med HLR däremellan.

Det finns ca 90 hjärtstartare i Kungsbacka kommun och 17 runt Åsa, varav 9 är tillgängliga dygnet runt. På www.hjärtstartarregistret.se kan man se var de är placerade och tillgängligheten. En mycket bra demonstration som man hoppas att man inte får användning för.

Klicka här för att se Peters presentation.

Därefter var det dags för en uppdatering av byggplanerna i Åsa. Anna Brolin från West Estate och Olof Olausson från Kynningsrud bostäder gick igenom läget. I Norra Åsa planeras för 250 – 300 lägenheter för alla generationer och en idéskiss presenterades med blandad bebyggelse av seniorboende, högre hus och småhus, företrädesvis som bostadsrätter. Kommunen ha beslutat att starta en detaljplansprocess, som dock har pausats p g a osäkerhet kring dagvatten och placering av den nya Ölmanässkolan. Detaljplan är en demokratisk process som normalt tar 1 – 2 år och tros kunna återupptas till sommaren.

Angående resturangstråket har det varit ett samrådsförfarande som nu håller på att sammanställas för att presenteras för allmänheten. Det är ovanligt att det inte finns en detaljplan för centrum i en ort och denna process har hållit på i cirka 10 år.

Sedan var det dags för en fika med goda smörgåsar som några duktiga medlemmar fixat iordning. Mötet avslutades med en enkel enkät om medlemmarnas vanor kring dator/smarttelefon, information om kommande aktiviteter och sedvanlig lotteridragning. Nästa möte blir den 14 maj.

Fler bilder finns i bildgalleriet.