Skrivelse angående förändring gällande HN som papperstidning.

Vid ett styrelsemöte 5 oktober beslöt styrelsen att föreningen skulle skriva till Stampen Media om deras förändring av HN som papperstidning. Se skrivelse nedan!

Till Stampen Media
Skrivelse angående ”Förändring gällande morgontidningen (HN).

Jag är ordförande i SPF Gunnarp-Krogsered och representerar 171 medlemmar (sept. 2023) av 405 personer (dec 2022) över 65 i vårt område. Alla våra medlemmar har inte HN som morgontidning i dag. En del har valt att helt avstå tidning och några har tidningen som Digitalprenumeration. Men tillräckligt många har idag  morgontidningen som papperstidning för att den är en central punkt i deras vardag. Papperstidningen har ett starkt egenvärde, framför allt för äldre generationer.

Jag hör många som är oroliga av olika orsaker. De har inte möjlighet att läsa tidningen digitalt då de saknar dator/läsplatta/modern telefon och vill inte skaffa någon sådan. Några har dessa hjälpmedel men har svårt med synen och läser i dag papperstidningen med förstoringsglas. De uppger att det inte går att jämföra det med att zooma i det digitala. De som av olika anledningar varken kan eller vill ändra sig med samhällsut-vecklingen lämnas åt sitt öde.

Det papperslösa samhället  har det talats om i decennier, men det är först nu som det börjar bli verklighet. Ändå är det många som inte har förberett sig på detta, eller som hoppats att det inte skulle gå så långt.

Några har redan nu sagt upp tidningen helt.

Papperstidningen i brevlådan har tillräckligt egenvärde för överlevnad, förhoppningsvis även i Stampens ögon.Att nå alla prenumeranter borde vara ett kärnvärde och grunduppdrag för tidningen.

Ompröva beslutet! Se till att vi utanför tätorten, även framledes kan få HN i brevlådan!

Bästa hälsningar
Solveig Andersson /ordförande i SPF Gunnarp-Krogsered