Verksamhetsberättelse

Verksamhetsberättelse för SPF Seniorerna Fräkne Ljungskile

Verksamhetsberättelsen omfattar perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Verksamheten

Förningens ändamål är bland annat tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet, informera medlemmarna i frågor som berör dem, verka för gemenskap, trygghet och trivsel bland medlemmarna samt främja förståelse och solidaritet mellan generationer. Samverkan bör ske mellan föreningarna (Utdrag ur SPF Sveriges Pensionärsförbund).

Medlemmar

Antalet medlemmar per den 2023-12-31 uppgick till 240, 146 kvinnor och 94 män (252, 152 kvinnor och 100 män). Under året har följande förändringar ägt rum; 8 nya medlemmar, 11 medlemmar har avlidit och nio medlemmar har lämnat föreningen av andra orsaker.

Styrelsen

Styrelsen har under året haft följande sammansättning: Axel Wallström ordförande, Ulla Bengtsson vice ordförande, Lars Abrahamsson sekreterare, Per Schwartzman kassör, Barbro Månsson Olsson ledamot, Eva Berndtsson ledamot och Lars-Göran Barck ledamot.

Möten – styrelsen

Styrelsen har haft 8 möten;

Möten – årsmöte

Årsmötet ägde rum 6 april 2023

Möten – medlemsträffar

Under året har följande gäster besökt oss; 6 mars, Stefan Edman visade filmen ”Polisen i Ljungskile”, ca 40 medlemmar deltog. 3 april, polisen Fyrbodal föreläste om bedrägeri mot äldre, ca 40 medlemmar deltog. 8 maj, musik av Johan o Kinga Szabadvary , ca 50 medlemmar deltog. 8 juni, musselbaren, ett 50-tal medlemmar deltog. 4 sept, ost och vin i Hemgården,40-tal medlemmar deltog. 2 okt, på grund av sjukdomsbesked från Gåke blev det i stället ett medlemsmöte med programsynpunkter, ett 40-tal medlemmar deltog. 6 nov, Lars Abrahamsson föreläste om ”Livet som snille”, ett 80-tal medlemmar deltog. 6 dec, traditionell jultallrik på Kärrstegens gård.50 medlemmar deltog.

Resor/utflykter

29 april, föreställningen ”Gott och blandat” med Galenskaparna, Trollhättan 17 maj, resa till Ulseröds gård i Hedekas. Vandring och lunch. 20 sept, Resa till Lödöse museum, guidning av museet, lunch. Därefter guidning och kyrkkaffe i Resteröds kyrka. 20 okt, resa till Göteborg för att se utställningen ”Göteborg 400 år” på Göteborgs museum och därefter lunch på Kronhuset, 25 medlemmar deltog.

Övriga aktiviteter

Promenader har ägt rum torsdagar under våren vid tjänlig väderlek. Promenaderna har gjorts med digital frågesport via appen Tipsrundan. 5 promenader organiserades under våren Boule har pågått under hösten alternativt mattcurling. Golf har skett i samverkan med Lyckorna Golfklubb (Lats-Göran Barck) Bridge har spelats torsdagar i Ljungskilegården i samverkan med övriga bridgeföreningar (Nils Magnusson) Läsecirklar, 3 stycken (Ulla Magnusson, Lisbeth Granåsen Brandt, Eva Berndtsson)) SPF Fräkne har deltagit i KPR, Kommunens Pensionärsråd (Axel Wallström)

Samarbetspartner

För genomförandet av våra aktiviteter har vi ett gott samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Ekonomi Som kompensation för den låga aktiviteten under pandemiåren fortsatte vi att inte ta ut någon entréavgift till månadsmötena. Vi subventionerade dessutom några reseaktiviteter och årets jullunch. Tillsammans taget medförde det ett underskott för året med ca (5 300 föregående års underskott var 16 465 kr kr). Balansomslutningen per 2023-12-31 var 85 135 (90 469 kr) och det egna kapitalet uppgick vid 2023 års utgång till 85 135 (90 469 kr). Medlemsavgiften var 2023 oförändrat 250 Kronor, varav 170 kronor gick till förbundet centralt, 10 kronor till distriktet och 80 kronor till SPF Seniorerna Fräkne.

Underskrifter Ljungskile 9 januari 2023

Axel Wallström      Ulla Bengtsson      Lars Abrahamsson