Artiklar från förbundet

1. Inkomstpensionstillägg

Digitala möten om inkomstpensionstillägget
Pensionsmyndigheten erbjuder SPF Seniorernas medlemmar att under juli och augusti delta i digitala möten om det nya inkomstpensions-tillägget som börjar betalas ut i september. Vilka har rätt till det, vad påverkar storleken på det, när betalas det ut och hur gör man för att få inkomstpensionstillägget?

Klicka här för att läsa mer

2.  Projekt Inte ensam
Hej!
Nu vill de tre seniororganisationerna påminna om arbetet som gjorts och det material som skapats i projektet Inte ensam. Därför genomförs en Inspirationsträff den 3 september kl. 10.00-12.00. Se information i bifogad inbjudan.

Träffen genomförs digitalt som en direktsändning. För att vara med i webbseminariet behöver du en smart telefon, surfplatta eller dator med ljud!

Inbjudan bifogas
Inbjudan har gått ut till Ambassadörer Inte ensam, DO,  föreningsordföranden samt info-adresserna.
Välkommen till Inspirationsträffen!
Med vänlig hälsning
Inbjudan
Åsa Österberg
Utve​cklingsledare SPF Seniorerna - utbildningsansvarig

3.  God och nära vård
Hej,
Regeringen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har sedan 2021 en överenskommelse om genomförandet av en god och nära vård. Konferensen tar upp reformens bakgrund och innehåll, hur det påverkar seniorer samt hur vi kan arbeta med den.
Inbjudan bifogas
Inbjudan har gått till ledamöter KPR och RPR enligt medlemsregistret juni 2021, DO samt föreningsordföranden.
Inbjudan
Manual för Zoom-webbinarium bifogas.

Datum och tid
Torsdag 23 september kl. 13.00-16.00.
Länk:https://spfseniorerna-se.zoom.us/webinar/register/WN_vGLrk39kTt2Q8xLZBJh-yg

1. Registrera dig i förväg till webbinariet via länken ovan eller via länken i bifogad inbjudan.
  2. Efter registrering får du ett mail med bekräftelse till den mejladress du registrerat.
  3. Klicka på länken:Click Here to Join i ditt bekräftelsemail för att ansluta till utbildningen den 15 september.

Anslut via PC, Mac, iPad, iPhone eller Android.
Dela inte länken med någon annan, den är personlig.
Eventuella frågor ställs till förbundsstyrelseledamöterna Ann-Christine Baar och Ann Hedberg Balkå: ann-christine.baar@spfseniorerna.se,  ann.hedberg.balka@spfseniorerna.se eller till info@spfseniorerna.se tel. 08-692 32 50.

Teknisk support: johan.bjorck@spfseniorerna.se, tel. 072-575 15 54.
Välkommen med din anmälan senast den 10 september.

Med vänlig hälsning
Åsa Österberg
Utvecklingsledare SPF Seniorerna - utbildningsansvarig

4.  Guide om nätbedrägeri och ID-stöld
Nästan var fjärde senior i Sverige utsätts för ett bedrägeriförsök varje år, det visar den Sifo-undersökning som förbundets partner mySafety genomfört. mySafety har därför, i samarbete med SPF Seniorerna, tagit fram en omfattande guide om bedrägerier och ID-stöld. Guiden går igenom olika typer av bedrägerier, vanliga tillväga-gångssätt och, kanske viktigast av allt, hur var och en med enkla medel kan minska risken för att bli utsatt. Guiden finns idag digitalt, dock i ett format som lätt kan skrivas ut. Till hösten kommer den att gå att beställa kostnadsfritt från förbundets webbutik. Läs och ladda ner guiden här.
För att kunna erbjuda ett bättre skydd mot bedrägerier har mySafety utvecklat den tidigare ID-skyddsförsäkring så att den omfattar även bedrägerier. Försäkringen ger ersättning även om den drabbade själv har loggat in med sitt bank-ID. Medlemmar i SPF Seniorerna betalar endas 79 kr/månad (ord.pris 129kr/mån).

5.  Läs mer på förbundets hemsida www.spfseniorerna.se