Distriktsstämma 2022

Fredagen den 8 april genomförde SPF Seniorerna i Bohusdistriktet sin distriktsstämma. 93 ombud från 25 föreningar trotsade aprilvädret och lyssnade till förbundsordförande Eva Erikssons inledningsanförande och till domprost emeritus Bo Eeks kåseri om "30 dagar i coronatid". Därefter följde sedvanliga stämmoförhandlingar.

Eva Eriksson, förbundsordförande inledningstalade om människors lika värde och vad vi lärt oss av pandemin. Hon pekade bland annat på hälso- och sjukvårdens brister inom äldreomsorgen, behovet av personalens utbildning och en ny äldreomsorgslag. Därutöver nämnde hon behovet av bostäder för äldre personer som behöver viss hjälp, service och gemenskap men inte har behov av hjälp och tillsyn alla tider på dygnet; ett så kallat mellanboende. En pension att leva på hör också till SPF Seniorernas viktigaste seniorpolitiska frågor.

Bo Eek, domprost emeritus delgav oss sina tankar och erfarenheter han haft i karantän under pandemitiden. Hans reflektioner kring existentiella frågor i samband med Covid-19 finns också nerskrivna i ”30 dagar har september i coronatid”.

Distriktsstämmans förhandlingar leddes med van hand av Elving Andersson, Uddevalla.

Till distriktsstyrelse 2022 omvaldes ordföranden Ann-Christine Baar Svalan, Ingalill Johansson Svarteborg, Stanley Lysell Strömmen och Claes Toreld Kvillebygden (nyval). Sedan tidigare valda styrelseledamöter består av Margareta Andersson Tjörnveteranerna, Barbro Månsson Vintergäcken och Lars B. Andersson Svarteborg.

Verksamhetsplanen för 2022 beslutades och där framgår bland annat att distriktet fortsatt ska stötta föreningar och medlemmar att bli mer digitala. Vidare betonas vikten av att tillvarata seniorers intressen genom att bevaka samhällsutveckling, bedriva påverkan och opinion. Ett gyllene tillfälle blir att förbereda och genomföra en politikerutfrågning inför Val 2022.

I samband med information om stadgeändring efter kongressbeslut beslöt stämman att distriktsstämma ska hållas varje år.

Ordföranden avtackade avgående kassör Henry Bäckström för stora och värdefulla insatser liksom avgående ledamöter i valberedningen.

Läs även nyhetsbrev från distriktsstämman 2022

Nedan finns alla handlingar till stämman, klicka på respektive dokument för att öppna.
Kallelse
Dagordning
Verksamhetsberättelse, inkl. balans- och resultaträkning
Revisorernas berättelse