Hembygden 15 april

Den 15 april går resan till Vendel, Örbyhus och Dannemora med visning av slott och kyrkor.
Se hela programmet nedan.

SPF seniorerna Havsörnen, Koggen, Rospiggen och Jernets resa

”Lär känna din hembygd”

15 april 2024

Vi åker från Öregrund, torget kl. 08.30, övriga tider se nedan. När alla har stigit på bussen styr vi mot Örbyhus för förmiddagskaffe/te och smörgås.

Stärkta av kaffet åker vi till Vendels kyrka, kyrka är byggd i tegel och stod färdig år 1310. Den är känd för sina vägg och takmålningar av Johannes Iwan år 1451-1452.
Vi kommer att bli guidade i kyrkan av Hans från hembygdsföreningen.

När vi kan ”allt” om Kyrkan är det dags att åka vidare till Örbyhus slott.
Även här möter vi en guide som berättar om slottet och historien om fängelset och ärtsoppan och vad som är sant.

När det börjar kurra i magen är det dags att åka till Österbybruk och den väntade lunchen på Bistro Jernet.

Mätta och belåtna stiger vi på bussen igen för dagen sista besök, Dannemora kyrka.
Kyrkan är en stenkyrka som är vanliga i våra trakter, det är en medeltida kyrka från slutet av 1400-talet och rikt bemålad invändigt. Vi blir guidade igenom kyrka och dess målningar men även dess gamla föremål.

Nu börjar dagen lida mot sitt slut, fyllda av hembygdens historia och alla vackra målningar är nu dags att återvända hemåt. Åter i Östhammar ca kl. 17.00.

Pris 695.-                                                                       Avresa

Inkl.                                                                                08.50 Östhammar, Pålkällan
Förmiddagskaffe                                                           09.10 Gimo, vårdcentral

Lunch.                                                                            09.30 Österbybruk, bst.

Guidningar enligt program.

Anmälan till respektive förenings reseombud.

Betalningen ska vara Sundbergs Busstrafik AB senast den 2/4 2024 på bg 5127-2417, efter sista betalningsdatum är anmälan bindande.

Sundbergs Busstrafik AB erbjuder inte avbeställningsskydd, du bör därför ha en personlig reseförsäkring med avbeställningsskydd. Om du inte har reseförsäkring i din hemförsäkring bör du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en separat reseförsäkring. Observera att i vissa bankkort ingår en reseförsäkring. Sundbergs Busstrafik innehar lagstadgad resegaranti.

Glöm ej att anmäla specialkost, och tänk på att inte använda starka dofter.

Sundbergs Busstrafik AB

Desirée Boman