Dalslands kanal 20-22/8 2019

Vi var 47 st glada entusiaster som bordade bussen, tillsammans med vår guide Erik Sunnerstam, kl 08.00 på morgonen den 20 augusti, för färd emot Dalsland och Dalslands kanal. Första stoppet gjorde vi på Café Två Skator i Arboga. Vi serverades en härlig smörgås med gott kaffe i historisk miljö från 1700-talet.

Vi fortsatte vår färd emot Dalsland och Bengtsfors. Vår guide Erik, som är flöjtist, underhöll oss i bussen och vi bidrog med allsång. I utkanten av Bengtsfors besökte vi Halmens Hus, som ligger högt med fantastisk utsikt över landskapet och sjön Lelång. Vi fick fin information om hur halm använts i olika kulturer under lång tid. I museet och utställningshallen kunde vi beskåda hantverket, i form av korgar, hattar, stolar, små bockar o.s.v.

När vår chaufför Lasse vänt bussen, kunde vi ta oss nerför backen till vårt hotell First Hotel Bengtsfors. Efter incheckning och några timmars vila, avnjöt vi en god middag i matsalen.

På onsdagsmorgonen fick vi en liten morgonkonsert, av Erik på väg till båten. Vi äntrade M/S Storholmen från 1896 och gav oss iväg emot Dalslands kanal med sina 19 slussar, samtliga handmanövrerade, på vägen till Håverud. En resa på 4 timmar.
Dalslands kanal, som är en av Europas vackraste vattenvägar, byggdes mellan åren 1864-1868 under ledning av Nils Ericson.

På vägen från Håverud stannade vi i Högsbyns hällristningsområde. Här finns mer än 50 hällar med över 2 000 ristade figurer och tecken. De flesta av ristningarna gjordes under bronsåldern för ca 3 000 år sedan. De vanligaste motiven är skålgropar, fot- och handfigurer, hjulkors, människor och ”ormvindlingar”.

På kvällen avnjöts en god middag på Baldersnäs herrgård, som ligger på en halvö i Laxsjön norr om Dals Långed. Herrgården har anor från sent 1700-tal.

Vår färd tillbaka mot Upplands Väsby inleddes på torsdagsmorgonen med ett besök i Steneby kyrka. En stor vacker kyrka från omkring 1200-talet. Där vi också fick avnjuta en ”flöjtkonsert” med Eriks 3 olika medhavda flöjter.

Vi fortsatte mot Karlskoga och Björkborns herrgård, för att hälsa på Alfred Nobel. Jodå, han var hemma och tog emot oss. Alfred Nobel bodde här under sina 3 sista år fram till sin död 1896. Denna herrgård, som bostad och där han även hade sina hästar, samt hans testamentsexekutor Ragnar Sohlman, blev mycket betydelsfulla vid arvsskiftet samt instiftandet av Nobelpriset. Vi besökte också hans laboratorium innan vi styrde mot Väsby.