AKTUELLT

Uppdaterat 23 april

Resorna till Tumba (25 april) och Vadstena (28 maj) är nu fullbokade!

På informationsmötet den 22 april berättade Henrik Ahl, stabschef i Nacka kommun, om kommunens krisberedskap och hur vi kan förbereda oss för kriser. Hans presentation finns här!

Förerädare för Nacka kommun besökte vårt medlemsmöte den 15 april. De informerade om kommunens omfattande uppsökande verksamhet samt om verksamhet riktad till den som vårdar en anhörig. Se här!

Martin Appel höll den 11 mars ett mycket intressant och nyttigt föredrag om säkerhet på nätet. Hans presentation finns här!

Årsmötet 2024 är nu avklarat!  127 medlemmar åt räkmacka och lyssnade på nostalgisk underhållning. Därefter följde årsmötesförhandlingar. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för 2023 år förvaltning. Årsmötet fastställde verksamhetsplan och budget för 2024. Lennart Eriksson omvaldes till ordförande. Styrelsen i övrigt är oförändrad. Handlingarna finns här!

Undrar du vad styrelsen egentligen gör? Läs då vår arbetsordning som finns här!

På vårt första informationsmöte den 15 januari hade vi besök av Nacka kommuns anhörigkonsulenter. Deras presentation finns här!

Vid informationsmötet den 20 november pratade Martin Appel om vår digitala plånbok. Mötet var mycket välbesökt och delatagarna ställde många frågor. Martins presentation finns här!

SPF-föreningarna i Nacka har skrivit en debattartikel om s k mellanboenden i Mitt i Nacka. Läs här!

Den 4 oktober gjorde 14 SPF:are en annorlunda vandring i strålande höstväder. Vi gick en del av Värmdöleden, mellan Sågen och Saltarö. Fikapausen gjordes vid den gamla avrättningsplatsen Stickelsberg. Vandringen fördröjdes något av svampplockning!

Ett givande besök på Ordenssällskatet -Par Bricole

Ordenssällskapet stiftades 1779 av Carl Michael Bellman. Besöket ägde rum på Urvädersgränd 3 (nära Slussen). Huset kallas också Bellmanhuset eftersom Bellman bott där 4-5 år. Vi var 24 st deltagare från vår förening som fick insupa så mycket information från ordensbrodern Hans Ågren. Inte bara om Ordenssällskapet utan även om Bellman och hans uppväxt och förehavanden. Om fattigdomen i Stockholm , kroglivet, barnadödligheten mm. Dessutom fick vi sång och musik, Bellmanvisor såklart, av Barokoko, Hans och Birgitta, som stod för en beundransvärd underhållning.

Föreningen har en ny e-postadress! Den är: boo@spfseniorerna.se.

2022 fick vi en fin utmärkelse av Nacka kommun! Årets förening i Nacka 2022.

Läs mer här!