Medlemsträff med Årsmöte i februari

Peter Sikström, Generalsekreterare i SPF höll en mycket uppskattad presentation av vad Förbundet gör centralt i sina kontakter med myndigheter, statsråd och regering. I ett av sina möten fick SPF organisationen positiv kritik av ett tidigare statsråd inom Socialdepartementet för dess engagemang i pensionsfrågor och nämnde bl.a. turerna kring åldersgruppen födda 1957 där dessa blev felaktigt beskattade och där SPF agerat och därigenom i sitt opinionsarbete fått till en offentlig debatt.

Peter Sikström

Utmärkande för hela hanteringen av vårt pensionssystem är att allmänheten saknar inblick i hur besluts tas och vem som fattar beslut. Det är inte som vi åhörare trodde att det är riksdag eller regering som fattar beslut, utan det är den parlamentariska lilla grupp med numera samtliga riksdagspartier representerade som tar beslut och låter sedan riksdagen utan någon egentlig debatt klubba igenom besluten. Ett undantag var den interpellationsdebatt som hölls i våras förra året om just den orättvisa beskattningen av åldersgruppen födda 1957.

Generalsekreteraren menade också att det är viktigt att hålla pensionärsfrågorna vid liv och att våra folkvalda verkligen får upp dessa frågor på riksdagens bord och vi får en offentlig diskussion. Här jobbar SPF hårt i sitt opinionsarbete.

Intresserade medlemmar

Avslutningsvis berörde Peter Sikström detta med ålderism och behandlingen av Sveriges pensionärer som buntas ihop som vore vi ett kollektiv och att ingen hänsyn tas till att varje pensionär är en individ med olika behov och intressen. Han tog som exempel förra riksdagsledamotens Barbro Westerholm, 89 år engagemang i äldrefrågor som medförfattare i boken ”Bort med ålderismen – Så får vi ett Sverige för alla åldrar” innan hon gick bort i mars 2023. Detta om något talar för att människor idag är mycket mer aktiva upp i åldrarna.

På agendan stod följande programpunkt: Demonstration av den nya SPF appen. Under omkring 15 minuter höll vår webbredaktör, Nisse Ström, i trådarna och fick många av den närvarande skaran att plocka fram sina telefoner och följa anvisningarna på en skärm allt medan många frågor haglade. Intresset var stort för appen och kommer att underlätta för oss alla genom att man slipper aktivt att gå in på hemsidan för att få information. Detta sköter appen om med automatik. Nisse tillsammans med Ia Lindberg ställde också upp för att hjälpa till efter mötet vilket var mycket uppskattat.

Därefter vidtog årsmötet som inleddes med en parentation för tidigare medlemmar som inte finns bland oss längre.

Weine Johansson och Bertil Svensson

Presidiet med Bertil Svensson som ordförande och Weine Johansson som sekreterare skötte sina uppgifter galant och samtliga stadgeenliga paragrafer klubbades igenom och styrelsen fick förnyat förtroende genom omval av samtliga. Tyvärr kom man inte till beslut om vilka personer som skulle efterträda avgående Valberedning, varför den frågan hänsköts till styrelsen.

Den nytillträdda styrelsen fick med sig ett par frågor att tas upp för behandling och det är buss 780X till Södertälje (stan) som, sedan något år, går via Oxbacksleden till Centrum (Centalen) och inte via Tom Tits och Stora torget som tidigare år. SLs Kundtjänst har visserligen kommit med svar, men formuleringen ”vi på SL kundtjänst registrerar, hanteras därefter av respektive ansvarig avdelning eller entreprenör.
Vi kan inte lova någon återkoppling på de ärenden vi hanterar och skickar vidare till berörd part, då vi hanterar tusentals ärenden varje dag”, känns mycket vag.
”Synpunkter och önskemål gällande trafikplanering vi får in via telefon, chatt, brev, facebook med mera används som underlag vid framtida planering av kollektivtrafikens olika linjer. När ett beslut är taget kommer trafikdokumentet publiceras och finnas tillgängligt för allmänheten att ta del av”.
Som ni förstår har vi inga större förhoppningar om en snabb ändring tillbaka till den gamla linjesträckningen.
Styrelsen jobbar oförtrutet på för en förändring. Kanske vi genom Kommunens Pensionärsråd (KPR) kan lyfta frågan.

En annan fråga som ställdes var önskemålet om att det vid t.ex. teaterresor finns bussar som kan ta med rullstolsbundna resenärer.

Innan årsmötet avslutades blev Valberedningen med närvarande Monica Wincent och Roger Bäckström avtackade av ordföranden med var sin vårbukett. Barbro Jönsson fick sin blombukett överlämnad av Weine Johansson i hemmet.

Monika Wincent och Roger Bäckström

Så blev det äntligen dags för fika och välsmakande semlor.

Ulf Nyström

Medan några fortfarande höll på med att äta de stora semlorna vidtog lotteridragning av röda viner från Italien presenterade av Ulf Nyström och därefter avslutades Månadsträffen.

Vid pennan
Björn Janhagen