Så blev Månadsträffen i april

I april månads Medlemsträff var TV-reporten och journalisten Ann-Britt Ryd Pettersson inbjuden att berätta om dels sin karriär dels jobbet på Sveriges Television. Med sitt breda intresse för föreningsliv och samhällsfrågor under sin uppväxttid på landsbygden utanför Köping och några år som stipendiat i Michigan, USA sökte hon efter sin gymnasietid till Journalisthögskolan i Göteborg, trots att hennes dröm egentligen var att studera till läkare. Några ynka 10-dels poäng för lite för att bli antagen gjorde att det blev journalistyrket.

– ”Detta vägval har jag inte ångrat då jag fått vara med om olika världshändelser ute på fältet samt rapportera därifrån och så förstås från TV-studion vid Gärdet,” inledde hon med att berätta.
Redan i unga år fick hon ansvaret att starta Östnytt. Det var inte mindre än den kände programledaren Ragnar Dahlberg som rekryterade henne efter en tid nere i Blekinge som reporter. Efter en relativt kort period i Norrköping blev Ann-Britt erbjuden jobb på TV Sporten som den första kvinnliga programledaren. Det var också stort att få efterträda Lars Orup.

Sedan fortsatte hon med att berätta om hur det kan gå till när händelser (världs-) uppstår och vilka medel som står till buds (personella som teknisk utrustning) när det är bråttom plus att man finns nära där det händer. En Ipad kunde lätt transporteras och finnas till hands i stället för tunga kameror på axeln och därigenom väcka för stor uppmärksamhet.

Under det amerikanska valet 2020 var Ann-Britt på plats och rapporterade från vallokalen i Bidens hemstad Scanton (Pennsylvania). För att få så mycket material och information som möjligt om både valresultat och de extra omröstningarna passade reportageteamet på att besöka en angränsande stad för att lyssna på presidentkandidaten Biden. Under tiden hans anhängare samlades började det plinga i teamets mobiltelefoner med information om att flera avgörande stater var färdigräknade till Bidens favör. Då fick studion i Stockholm höra Ann-Britt utropa samma uttryck som Bo Holmström, en av Sveriges legendariska tv-reportrar från västtyska ambassaden: ”Lägg ut, lägg ut”! Därmed fick vi i TV-rutan i Sverige se och höra Biden tala inför miljontals demokrater, där SVT var en del av händelsen.

Ann-Britt hade otroligt mycket att berätta och nämnde avslutningsvis den otäcka stormningen av Kapitolium den 6 januari 2021 och menade att det var som att betrakta denna händelse som en statskupp i det största demokratiska landet i världen.

Kanske var det ändå menat att hon skulle bli journalist och inte läkare.

Ann-Britt tackades av ordföranden Björn Janhagen med blommor och choklad ackompanjerat av varma applåder från ungefär 160 åldersrika åhörare.

Därefter serverades fika med välsmakande räksmörgås genom Golfgruppens försorg.

Medlemsträffen avslutades traditionsenligt med utlottning av utvalda sorter av mousserande drycker, presenterade av Ulf Nyström.

Nästa Medlemsträff äger rum måndagen den 13 maj i Stallet, Taxinge Slott.

Björn Janhagen